Sofie en het ijsbeertje

Sofie en het ijsbeertje

Recensie Sofie en het ijsbeertje
Publisher:
Illustrator: Floor de Goede / Fotostrips door Ype + Willem
Published: Augustus 2013
Sofie, Billie en Timmie zijn samen een pinguïnclub, maar ze vinden het ijsbeertje Vicks ook heel lief. Als ze horen dat hij weg moet uit de dierentuin, organiseren Billie en Timmie een protestbijeenkomst. Maar Sofie ontdekt dat er iets heel anders aan de hand is... Moet ze haar vrienden gaan waarschuwen? En: komt ze nog op tijd? In dit derde grappige én spannende avontuur van Sofie vind je weer heel veel extra s: tekeningen op…

Boeken over dieren doen het altijd goed hier in huis. Daarom viel Sofie en het ijsbeertje goed in de smaak. En dat was niet alleen omdat het over het schattige ijsbeertje Vicks gaat. Deze serie van Edward van de Vendel over Sofie zit gewoon ontzetten goed in elkaar. De opzet van het boek stimuleert de jonge lezers om op verkenning te gaan in het boek.

Ten eerste is er het verhaal van Sofie en twee van haar klasgenootjes. Ze gaan naar de dierentuin en maken daar kennis met Vicks. Als blijkt dat hij de dierentuin moet verlaten komen ze in actie. Naast dit verhaal gebeurt er van alles in het boek. Er zijn informatieve kaders over ijsberen en andere dieren. De gewone tekst met het verhaal wordt afgewisseld met stripjes over Sofie. En dan zijn er ook nog fotostrips – die ontzettend humoristisch zijn – over pinguïns.

Dit boek heeft dus eigenlijk alles om de lezer te betrekken in het verhaal: strips, een leuk verhaal, humor en nog wat weetjes voor de kinderen die geïnteresseerd zijn in de dieren in het boek. De makers van dit boek (Edward van de Vendel als auteur, Ype + Willem met de fotostrips en de illustraties van Floor de Goede) hebben een compleet boek gemaakt waar gelukkig ook nog andere delen van zijn.

Positieve punten
Jutta: Het verhaal was echt heel leuk. Wij gaan ook vaak naar de dierentuin, dus dan is het leuk om daarover te lezen. Maar het allerleukst vond ik de grapjes in de fotostrips van de pinguïns.

Gelezen door: Jutta (6 jaar)