Pippi Langkous is jarig
Categorieën: ,
Genre:
Publisher:
Illustrator: Ingrid Vang Nyman
Published: Juni 2020
De bekendste verhalen uit deze wereldberoemde klassieker, met de originele Zweedse illustraties in kleur. Pippi is het sterkste meisje van de wereld, en ze woont helemaal alleen in Villa Kakelbont. Nou ja, niet helemáál alleen, want ze heeft een aapje en een paard. Gelukkig komt haar vader eens in de zoveel tijd langs om een nieuwe koffer met goudstukken te brengen. Samen met haar buurkinderen Tommy en Annika beleeft ze de gekste dingen. Ze speelt…

Samen lazen we deze heerlijke klassieker van Astrid Lindgren. Speciaal voor Pippi’s 75ste verjaardag door de uitgever in een nieuw jasje gestoken. Iedere avond lazen we een verhaaltje voor het slapen gaan.

Als je zelf een halve Pippi Langkous bent, spreekt dit tijdloze verhaal enorm tot de verbeelding. De eigenzinnige, sterke Pippi spreekt enorm tot de verbeelding. Of ze nu twee dieven op de kast neerzet of even een rondje achterop een paard door het circus rijdt. De verhalen van Pippi bestaan natuurlijk al ontzettend lang. Maar eerlijk is eerlijk, het verhaal voelt nergens overdreven ouderwets. Ook meisjes van deze tijd schaterlachen om de streken die Pippi uithaalt, de wijsheden die ze deelt en haar manier van doen.

De heerlijk brutale Pippi die bruist van levenslust vormt een mooi contrasct met haar nogal brave buurkinderen Tommy en Annika. De twee buurkinderen komen graag bij de ‘gekke’ Pippi waar ze allerlei avonturen beleven. Zo gaan ze op zoek naar een spunk, zijn er erbij als twee politieagenten Pippi proberen te vangen. Ons favoriete verhaal is misschien wel het verhaal waarin Pippi een dagje naar school gaat omdat ze ook graag vakantie wil. Die arme juf weet niet hoe ze het heeft als Pippi overal haar eigen draai aangeeft.

Het boek is kleurrijk geïllustreerd en bijna op iedere pagina is een afbeelding te zien.

Dit is echt zo’n boek dat we vast nog een keer gaan lezen óf (nog beter) we gaan op zoek naar een dikkere variant. Er zijn heel veel verhalen van Pippi en in deze versie staan ze lang niet allemaal.

Positieve punten