Recensie Hoe beroof je een bank - Pim Lammers
Categorieën: ,
Author:
Series:
Publisher:
Illustrator: Loes Riphagen
Published: april 2020
Max en zijn beste vrienden Lotte en Mo zijn bezorgd om de zwartvoet-bunzing. Die wordt met uitsterven bedreigd. Maar om het dier te redden is veel geld nodig. Hoe krijgen ze ooit een groot bedrag bij elkaar? Door een bank te beroven, verzint Mo voor de grap. Dat zijn ze natuurlijk niet echt van plan. Hoewel… Joris uit hun klas beweert dat hij weet hoe dat moet, een bank overvallen. Voor ze het weten, raken…

Dit boek zouden we misschien niet zo snel zelf meegenomen hebben uit de bibliotheek, maar Jutta doet mee aan de boekenbingo (en probeert 40 boeken te lezen die op de lijst staan), dus kwam dit boek ook in huis. Een mooie aanvulling op de boeken die vaak over prinsessen en eenhoorns gaan. Het is een boek uit de tijgerlezen-serie. De meeste boeken uit deze serie zijn heel toegankelijk voor jonge lezers.

Het is een verhaal dat in korte zinnen een verhaald vertelt over drie kinderen (Max, Lotte en Mo) die een missie hebben: de zwartvoet-bunzing redden. En daar is geld voor nodig, veel geld. Meer geld dan ze in hun spaarpot hebben in ieder geval. Gelukkig komt Joris op hun pad met een plan om een bank te beroven en deze Joris kan het weten want zijn broer komt net uit de gevangenis. Maar hoe komt Joris aan al die informatie?

Het boek bevat grappige illustraties die het verhaal ondersteunen. Het leert kinderen ook iets over goed en slecht. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je erachter komt dat iemand iets slechts wil doen? Hoe beroof je een bank heeft een verhaal dit eigenlijk redelijk simpel is. Het leent zich bijna voor een prentenboek – het doet op de een of andere manier zelfs een beetje denken aan Kom uit die kraan van Tjibbe Veldkamp.

Naast een beetje spanning zit er ook humor in het boek. Het boek is eigenlijk best leuk, maar het viel hier niet zo erg in de smaak omdat de broer van Joris een te grote bullebak is die het verhaal net een beetje té spannend maakt voor de liefhebber van boeken die over eenhoorns gaan.

Mening Jutta

Ik vind het boek spannend. Ik vind het boek spannend omdat de grote broer van joris zei tot nooit meer ziens. Ik hou niet zo van spannende boeken, daarom vond ik het wat minder leuk.

Jutta (6 jaar) las dit boek alleen.