Recensie Arabesk Avonturen van een ridderpaard
Categorieën: ,
Author:
Publisher:
Illustrator: Thomas Dähne
Published: Mei 2013
Ella leeft in de middeleeuwen en dat valt niet mee. Ze werkt als dienstmaagd van de opschepperige, maar superonhandige ridder Rochus van Quinkenslag. Ella droomt ervan om ooit in haar leven een echt riddertoernooi bij te wonen, maar helaas zijn zulke dingen niet weggelegd voor meisjes. Tenminste, dat denkt Ella. Maar Arabesk, haar bijzondere ridderpaard, heeft heel andere ideeën. Voor Ella het weet, is ze op een groot toernooi. Ze mag zelfs meedoen! Zal ze…

Dit is het eerste deel van trilogie rondom Arabesk en Ella. Het verhaal gaat over een meisje dat per ongeluk ontstijgt aan haar gewone leventje en op een toernooi terecht komt met het paard Arabesk. Een onderwerp dat zich altijd goed leent in een verhaal over paarden, schurken en de Middeleeuwen.

Het boek is goed te lezen door de grote letter en de cartooneske afbeeldingen die het verhaal iets grappigs geven. Het verhaal wordt heel af en toe even onderbroken bijvoorbeeld met een recept of een overzicht van allerlei verschillende paarden. Dat zorgt ervoor dat de vaart even uit het verhaal gehaald wordt. Soms is dat wel een beetje jammer. Aan de andere kant zijn de onderbrekingen soms ook ontzettend grappig, zoals een pagina vol scheldwoorden zoals ‘driedubbele stinkvoeten nog aan toe!’

De verborgen boodschap is er natuurlijk eentje die van alle tijden is: droom groot – zeker als je een vrouw/meisje bent – want alles is mogelijk. En dat is een boodschap die het altijd goed doet bij jonge lezers. Die zijn altijd bereid om in een fantasiewereld te kruipen en na het lezen van dit boek te besluiten om mee te willen doen aan riddertoernooien. Tuurlijk, alles kan, als je er maar in gelooft.

Positieve punten
Jutta: Ik vond het leuk dat het over paarden ging en het in de Middeleeuwen speelt. Het is leuk om over vroeger te lezen.

Gelezen door; Jutta (6 jaar)