Kate en Violet zijn tweelingzussen. Kate is getrouwd en heeft twee kinderen. Violet is single en net voorzichtig aan het daten met een vrouw. De twee hebben een bijzondere gave. Ze zien meer dan andere mensen. Zo kunnen ze ook dingen zien die in de toekomst gaan gebeuren. Kate negeert met succes haar gave. Violet niet. Zij verhuurt zichzelf als medium.

Als Violet ziet dat het plaatsje waar ze wonen getroffen zal worden door een zware aardbeving haalt ze verschillende nieuwszenders. Haar voorspelling is groot nieuws. Er zijn zelfs mensen die het heel serieus nemen en starten met het hamsteren van spullen. Kate probeert haar zus zoveel mogelijk bij te staan, maar tegelijkertijd is ze bang voor de gevolgen van al die aandacht voor haar zus.

Bovendien heeft Kate zelf genoeg om zich druk om te maken. Zo brengt ze erg veel tijd door met de overbuurman. Ze kunnen het goed vinden samen. En het dreigende onheil doet rare dingen met de mens. Als haar man naar een conferentie gaat terwijl ze hem nodig heeft, moet ze vertrouwen op de buurman. Op zijn bescherming tijdens een mogelijk zware aardbeving.

Zusjesland is een boeiende roman over de band tussen twee zussen. Het laat zien hoe bepaalde keuzes hun leven beïnvloedt, maar ook hoe het is om een bijzondere gave te hebben. Als kinderen werden de zusjes uitgescholden voor heks. En ook volwassenen vinden het niet altijd even makkelijk om een label te plakken op de vaardigheden van Violet.

Het verhaal zit goed in elkaar. Er zijn terugblikken die laten zien hoe de zusjes opgroeiden. Tegelijkertijd wacht de lezer op het naderende onheil. Komt er wel of geen aardbeving? Dat is niet de enige spanning in het boek. Er is continu wrijving tussen de zussen en dan is er ook nog de spanning die tussen Kate en de buurman hangt.

Al deze gecompliceerde relaties worden aan het einde wel heel makkelijk ‘opgelost’. Toch is dit boek zeker de moeite waard.