Marc Schlosser is huisarts en krijgt vooral de wat creatievere types op zijn spreekuur. Zo ook acteur Ralph Meier. Ongewild ontstaat er een band tussen de twee. Meier is gecharmeerd van de vrouw van Marc en nodigt het gezin van Marc uit om een bezoekje te brengen aan hun vakantiehuis. Marc aarzelt, maar uiteindelijk gaan ze toch. En dat heeft nogal wat gevolgen.

Wat begint als een onschuldige vakantie waarbij de puberdochter van Marc een zomerliefde beleeft met de zoon van Ralph loopt uit op een drama. Er gebeurt iets heel vervelends en het gezin van Marc verlaat halsoverkop de villa.

En dan komt Ralph na de vakantie bij zijn oude huisarts met iets dat op het eerste gezicht onschuldig lijkt. Marc maakt een fout en dat zorgt ervoor dat hij misschien nooit meer als arts mag werken.

Koch is een absolute ster in het creëren van de sukkelige types die het goed voor elkaar lijken te hebben. Zo heeft Marc een leuk gezin en een succesvolle praktijk. Bijna niemand weet dat hij zijn werk verschrikkelijk vindt. Hij gruwelt van het menselijk lichaam. En dat, een huisarts die al zijn patiënten eigenlijk weerzinwekkend vindt, is typisch een Koch-karakter.

Ook het verhaal weet hij op eigen verfijnde wijze op te zetten. Langzaam komen er barstjes aan de oppervlakte van wat een onschuldige band tussen arts en patiënt lijkt. Een man die zijn huisarts in alle onschuld uitnodigt tijdens de vakantie. Zijn laatste vakantie, maar dat weet hij op dat moment nog niet.

Koch is als romanschrijver vooral bekend van zijn bestseller Het diner. Het gevaar van het boek na een bestseller is dat de verwachtingen hooggespannen zijn en dat de kans op teleurstelling groot is. En dat is in dit geval ook een beetje zo. De verkoopcijfers zijn dik in orde en toch haalt het verhaal het niet bij de voorganger.

Waar Het diner verrassend was en een plot had waar over gesproken werd, heeft dit boek dat eigenlijk nét niet. Het is een prima verhaal en mag zeker niet als slechte opvolger terzijde geschoven worden. Het is een boek zoals van Koch verwacht mag worden: scherp, met humor, goede karakters en net dat randje aan het verhaal dat de alledaagse personages een beetje absurdistisch maakt. Lekker boek dus dat humor en spanning vervlecht tot een zeer leesbaar geheel.