Deze roman speelt in 1940 in Madrid. Het zijn roerige tijden. De sentimenten van de Spaanse Burgeroorlog leven nog onder de mensen en Franco staat op het punt om zich bij Hitler aan te sluiten. In deze setting bespioneert de Engelse Harry Brett voor de ambassade een vroegere schoolvriend, de zakenman Sandy. Zijn vrouw kent Harry ook goed, het is Barbara, de ex van zijn omgekomen beste vriend Bernie. Maar is hij wel dood?

Harry vindt het moeilijk om de spion uit te hangen, maar hij doet het toch omdat hij daarmee kan helpen. Door verwondingen uit een andere oorlog kan hij op dat gebied niet veel betekenen. De ambassade heeft hem zogenaamd aangesteld als tolk. En hij komt heel toevallig zijn schoolvriend tegen in een bar.

Barbara heeft een groot geheim. Ze is erachter gekomen dat Bernie nog leeft en ergens in een kamp gevangen zit. Ze zamelt geld in om hem te laten ontsnappen. Haar man mag absoluut niks weten. Hun relatie loopt ten einde en ze kan hem niet meer luchten of zien. Hij houdt zich vooral met louche zaakjes bezig. Aan Harry de taak om uit te zoeken waarmee precies.

Barbara kan haar geheim alleen niet aan en neemt Harry in vertrouwen. Als hij hoort dat zijn beste vriend nog leeft, wil hij graag helpen. Zijn Spaanse verloofde wil ook mij om te helpen de ontsnapping tot een goed einde te brengen. Het is alleen de vraag of dat gaat lukken of dat er toch meer mensen vanaf weten dan de bedoeling is.

Schitterende historische roman met een spannend plot. De setting is heel geschikt voor de gebeurtenissen in het boek. Het is erg goed geschreven. Het verhaal doet een beetje denken aan De schaduw van de wind, alleen is dit minder beeldend geschreven. De karakters zijn geloofwaardig en het verhaal zeer meeslepend. Sansom neemt je mee in een nare tijd en loslaten is niet meer mogelijk. Je moet weten hoe het allemaal afloopt. Een absolute aanrader!