Suuz en Joke zijn al jaren vriendinnen en wonen in een klein dorp. Als ze een jaar of vijftien zijn gebeuren er een aantal dingen die ervoor zorgen dat de meisjes een bepaalde naam krijgen in het dorp. Vooral over Suuz wordt veel geroddeld. Dat haar moeder haar en haar vader in de steek heeft gelaten komt bij deze verhalen goed van pas.

Het gevolg van dit geroddel is dat Suuz zodra ze gaat studeren haar koffers pakt en bij een vriendje in de stad intrekt. Joke blijft wel in het dorp wonen. Zij heeft strenge ouders en mag niet naar de stad. Tien jaar later zijn de meiden nog steeds vriendinnen. Het contact verloopt wel een beetje moeizaam. Suuz heeft net een nieuwe baan bij de televisie en Joke is bezig met haar eerste eigen huis en heeft net een vriend.

De twee jonge vrouwen gaan ervan uit dat het goed gaat met de ander. Ze hebben nauwelijks contact. Eigenlijk gaat het met alletwee een beetje heuvelafwaarts. Maar doordat ze elkaar niet meer zo vaak zien of elkaar bellen duurt het lang voordat duidelijk is hoe hun leven ervoor staat.

Wilde haren is de eerste fictieve roman van Gerie Smit. Het boek Nieuwe handen over haar ervaringen met de nieuwjaarsbrand in Volendam was haar eerste roman. In Wilde haren pakt Gerie Smit een aantal onderwerpen aan die passen bij de jeugd in onder andere Volendam. Drank- en drugsgebruik onder jongeren en de zorgen van ouders om hun kinderen.

Waar Nieuwe handen door de waargebeurde verhaallijn echt pakkend was, blijft Wilde haren een beetje op de vlakte. De schrijfstijl is erg simpel en de beide meisjes vertonen nauwelijks emotie. Hierdoor mist het verhaal iedere vorm van diepgang. Sterker nog je gaat je als lezer een beetje ergeren aan twee van die domme mokkels. Het verval gaat allemaal een beetje te makkelijk en snel.

Misschien dat het boek wel aanslaat onder de jongere lezers. Zij staan op hetzelfde punt in hun leven als Joke en Suuz. Voor de volwassenen leest het toch vooral als een wat eenvoudig geschreven dramatisch verhaal dat net de plank misslaat. Jammer, want Gerie Smit heeft wel thema’s gekozen die prima geschikt zijn voor een eigentijdse roman over twee vriendinnen die worstelen met het leven in een klein dorp of aan het begin van een zeer gewenste carrière.