James Innis is een kinderpsychiater die met behulp van speelgoed tot kinderen door probeert te dringen. Bij zijn nieuwe patiëntje Connor is dat lastig. De negenjarige jongen zou autistisch zijn, maar James twijfelt aan de diagnose. Contact maken met Connor is lastig, maar niet helemaal onmogelijk ontdekt James. Na een aantal sessies voelt Connor zich steeds beter op zijn gemak en begint hij te praten.

Connor is de zoon van Laura, een bekende schrijfster. Zij gaat ook bij James in therapie en zo komt hij erachter dat Laura in een bijzondere fantasiewereld leeft. Ze maakt al sinds haar jeugd contact met een heel volk dat in haar hoofd woont. De verhalen van dit volk heeft ze op papier gezet. James mag de verhalen lezen en verbaast zich steeds meer over de vrouw die bij hem komt.

Nadat James al haar verhalen gelezen heeft en gehoord heeft wat er in haar verleden allemaal gebeurd is, kan hij het koppelen aan de angsten van Connor. Toen hij twee was is er iets gebeurd en dat heeft een grote impact gehad op het jongetje. Hij praat veel over bloed en een man onder het kleed. Als James de verhalen naast elkaar legt, dan blijkt het verleden van de familie niet zo fraai.

Torey Hayden schreef eerder boeken vanuit haar persoonlijke rol als therapeute. Was het een droom? is haar eerste roman die gebaseerd is op fictie en waarin zij niet zelf de hoofdrol speelt. Als je de interessante boeken van Hayden kent is dit een behoorlijke tegenvaller. Je hoopt op een soortgelijk verhaal als het boek begint met een jongetje met problemen. Maar het verhaal neemt een bijzondere wending als blijkt dat een groot deel van het verhaal zich in het hoofd van de moeder afspeelt.

Dit is zo’n contrast met de realistische verhalen die Hayden eerder schreef, dat het teleurstelt. Bovendien is het hele boek niet erg geloofwaardig. Daar komt nog bij dat de uitkomst van het verhaal er best dik bovenop ligt. Het einde van het boek komt dan ook niet als een verrassing. Helaas voor de liefhebbers van de boeken van Torey Hayden, en dat zijn er veel, dit boek haalt het niet bij de realistische, aangrijpende boeken die ze hiervoor schreef.