Allison komt na vijf jaar vrij uit de gevangenis. Ze is pas 21 jaar en het is tijd om haar leven op orde te krijgen. Haar ouders gaan contact uit de weg. Ook haar jongere zusje wil niet maar haar praten. Vroeger deelden de twee alles met elkaar. Allison wil dat leven graag terug.

Na haar vrijlating wordt Allison in een huis geplaatst met andere vrouwen die net vrijgekomen zijn. Ze mag daar zes maanden blijven wonen. De eigenaresse van dit huis regelt zelfs een baan voor Allison. Op haar nieuwe werk krijgt ze de schrik van haar leven als ze kennis maakt met het zoontje van haar nieuwe baas Claire.

Vanuit verschillende vertelperspectieven krijgt de lezer een beeld. Wat is er vijf jaar geleden gebeurd? Waarom wil het zusje van Allison niet meer met haar praten? Heather Gudenkauf doet dit zo subtiel dat je van de ene verrassing in de andere valt. De megaklapper bewaart ze uiteraard voor het laatst. Dan wordt duidelijk hoe alle vrouwen in dit boek met elkaar verbonden zijn. Dit spectaculaire einde is wat mij betreft een beetje té. Het contrast met de rest van het boek is te groot.

Al met al is Voor mijn zusje een fijne thriller die waarschijnlijk vooral bij vrouwen in de smaak zal vallen. De schrijfster kiest net als in haar debuut In stilte gehuld voor verschillende vertellers van het verhaal. Ook deze keer pakt dat zeer goed uit. Het houdt de vaart in het verhaal en soms wil je net zolang doorlezen totdat je weer bij een bepaald personage bent om zo meer te weten te komen over bijvoorbeeld de misdaad van Allison. Echt zo’n boek waar je doorheen vliegt.