Kate Murphy is één van de hoofdpersonen in een nieuwe serie van Karin Slaughter die speelt in de jaren zeventig in Atlanta. Het verhaal begint als Kate start als politieagente. Ze komt uit een rijke familie en haar man is gestorven in de oorlog. De eerste dag dat ze op haar werk verschijnt is erg lastig. Haar uniform is veel te groot, de andere vrouwen doen onaardig en de mannen lijken alleen maar in staat haar te betasten of seksistische opmerkingen te maken.

Een dag eerder is een politieagent vermoord. De vijfde in korte tijd. Het hele corps zet zich in om informatie te vinden over deze moordenaar. Jimmy Lawson was ter plaatse toen de agent vermoord werd. Het was zijn partner. Kate moet met hem mee op patrouille. Halverwege de dienst koppelt Jimmy haar aan zijn zus Maggie.

Dit belooft een mooie nieuwe serie te worden. Sterke karakters in een roerige tijd in de jaren zeventig.

Maggie heeft in het begin moeite om met het groentje om te gaan. Maar al snel leren de dames elkaar te waarderen. Kate blijkt sterker dan ze lijkt en heeft zelfs goede ideeën. Helaas luistert niemand echt naar de vrouwen. Zelfs niet als ze nuttige informatie over de moordenaar vinden. En dan verdwijnt Jimmy ook nog eens. Hij laat een briefje achter dat een verklaring lijkt al gelooft Maggie er niet veel van.

Karin Slaughter schreef in Genadeloos al over de politie in de jaren zeventig. Vrouwen waren welkom, maar moesten ontzettend hun best doen om zichzelf te bewijzen. En ook de scheiding tussen blank en zwart was in die tijd nog heel duidelijk. Ook in dit boek is dat de setting. Mannen gedragen zich als macho’s, drinken tijdens werktijd en homoseksualiteit binnen het corps is reden om iemand te vermoorden.

In die bijna vijandige sfeer moeten de vrouwen zich bewijzen. Voor Kate is dat extra lastig, omdat ze ontzettend knap is en voorzien van een behoorlijke boezem. Slaughter weet haar nieuwe karakters goed te beschrijven. Aan het einde van het boek zijn de personages helemaal af en tegelijkertijd is er ruimte genoeg voor ontwikkelingen in een volgend boek.

Het verhaal is zoals altijd goed opgesteld en spannend. Al zit er minder vaart in dan in eerdere boeken. Slaughter gebruikt dit eerste boek in deze nieuwe reeks duidelijk om op te starten. Het neerzetten van de personages, de setting in de jaren zeventig vormgeven en dan is er minder ruimte voor een uitgebreid verhaal. Dat is prima, want het boek heeft evengoed veel te bieden. En nu de karakters bekend zijn, kan Slaughter in het volgende boek weer ouderwets uitpakken!