Het verhaal start met de jonge Melissa. Ze woont samen met haar moeder en ze verhuizen vaak. Melissa moet steeds opnieuw vrienden maken. Dat is haar net weer een beetje gelukt. Ze gaat uit met een groepje jongeren en als haar een nieuw soort drugs aangeboden wordt, wil ze zich niet laten kennen en neemt een flinke slok. Dat had ze beter niet kunnen doen. De avond eindigt in een drama. Veel jongeren van het feest belanden in het ziekenhuis. Sommige overlijden daar al snel.

In deze thriller blijf je lezen.

Floor werkt in het ziekenhuis als specialist op het gebied van bloed. Aan haar de taak om uit te vinden wat er precies met de jongeren aan de hand is. Hun toestand gaat snel achteruit, dus het is zaak om snel te werk te gaan. Gelukkig vinden ze in een broekzak een restje van de drugs. Op die manier is het misschien mogelijk om een plan op te stellen om de jongeren weer bij bewustzijn te brengen.

Maar het lijkt wel of Floor tegengewerkt wordt. Haar leidinggevende neemt haar opmerkingen niet serieus en ze heeft ook weinig vertrouwen in de resultaten van de bloedtesten. Maar ze staat er alleen voor of lukt het haar om anderen ervan te overtuigen dat er iets niet in de haak is.

Verdieping X  is een spannend boek. Door de korte hoofdstukken en het wisselen tussen de verschillende personages weet Kim Moelands spanning op te bouwen. Al doet ze dat soms een beetje te overdreven. Van een simpele wandeling door het ziekenhuis weet ze nog een soort Blair Witch project-achtige ervaring te maken. Het kan geen kwaad om de lezer af en toe op adem te laten komen.

Jongeren die massaal bezwijken aan drugs is een interessant thema. Het is sowieso de nachtmerrie van iedere ouder. Dat weet Moelands goed over te brengen door ook te schrijven vanuit het perspectief van de moeder van Melissa.

De schrijfstijl van Moelands is makkelijk en hier en daar wat te bloemrijk en beschrijvend. Door het spannende verhaal komt ze hier wel mee weg. En door het niet al te ingewikkeld te maken, kan dit boek een groot publiek bereiken. Ook jongeren of mensen die normaal niet zo graag een boek lezen. Toch kan ze met dit boek ook veel doorgewinterde thrillerlezers overtuigen.

Al zullen die wel wijzen op een aantal steekjes die Moelands laat liggen. Aan het einde maakt ze zich er wel erg gemakkelijk vanaf. Een uitleg over het hoe en wat van de bad guys zou fijn geweest zijn. Zeker omdat daar het hele boek over gaat. En het verhaal is hier en daar ook wel makkelijk te voorspellen. Al zet Moelands de lezer ook met gemak af en toe op het verkeerde been.

Al met al is Verdieping X een prima thriller die je een paar uur in de ban houdt.