Kate Burkholder is politiechef en wordt opgeroepen omdat er iets voorgevallen is op een boerderij van een amish familie. Vader, moeder en een oom liggen dood in de gierput. Vier kinderen blijven zonder ouders achter. Het lijkt een ongeluk, maar in de omgeving is de laatste tijd sprake van toegenomen haat tegen de amish.Kate hoorde vroeger ook bij de amish en kan zich niet voorstellen dat iemand uit die gemeenschap iets met het fatale ongeluk te maken heeft gehad. Toch wijst onderzoek van de lijkschouwer uit dat er sprake is van moord.

De politie gaat op zoek naar de jonge mannen die al een tijdje amish lastig vallen. Misschien hebben zij deze familie niet bewust willen doden, maar hebben zij ze in de gierput gegooid zonder te weten dat de gassen daaruit dodelijk zijn.

De amsih zijn een zeer gesloten groep en ze willen de vier kinderen die nu wees zijn opvangen. Maar hun oom, die voor een leven buiten de gemeenschap heeft gekozen, wil zijn neefjes en nichtje ook graag opnemen. Kate raakt behoorlijk bij de zaak betrokken en hecht zich aan deze kinderen. En dat terwijl een politiechef juist altijd objectief moet blijven. Nu ziet ze niet wat zich onder haar neus afspeelt.

Dit is alweer het derde boek met politiechef Kate Burkholder als politiechef. Als personage is ze misschien een beetje rouw en hier en daar wat ongeloofwaardig. Ze gaat uit van het goede en lijkt te geloven in het recht, terwijl ze zelf rustig half dronken in de auto stapt. Tsja, niemand is natuurlijk perfect. En dat blijkt nogmaals als je het boek uithebt en weet wie de dader is.

Het verhaal zit goed in elkaar met een behoorlijke verrassing aan het einde. In de eerste boeken was het interessant om te lezen over de amish. Dat effect is na drie boeken wel wat minder. Maar het blijft een interessante insteek. Verbazingwekkend onder welke omstandigheden zij vrijwillig leven. Castillo beschrijft dat op een goede manier zonder iets van vooroordelen door te laten schemeren.

Castllo heeft ook een fijne manier van vertellen. Het verhaal ontvouwt zich vlot en soms verrassend. Zoals veel thrillerschrijvers tegenwoordig maakt ze handig gebruik van vaste karakters. Zo komt het liefje van Kate, Tomasetti, ook weer langs om zich met de zaak te bemoeien. Lekker boek, op naar de volgende Kate Burkholder.