Nick Hornby is een schrijver die er altijd in slaagt romans te schrijven met een soort anti-helden. Personen die heel gewoon zijn en op het randje van meelijwekkend. In Smak is vijftienjarige hoofdpersoon Sam zo’n anti-held. Je gunt hem veel meer in het leven en toch hoor je hem eigenlijk niet klagen. Hij neemt alle onvoorziene gebeurtenissen zoals ze komen. Zo ook de zwangerschap van zijn ex-vriendinnetje Alicia.

Hornby weet treffend de wereld van een zestienjarige weer te geven. Het leven van Sam draait om coole trucs op zijn skateboard. Omdat een vaderfiguur ontbreekt richt hij zich voor advies tot de poster van skate-pro Tony Hawk. Tony antwoordt dan met adviezen uit zijn eigen biografie die Sam van voor tot achter kent.

De jonge Sam wordt tot over zijn oren verliefd op de beeldschone Alicia. Haar relatie is net over, omdat haar vriendje seks wil en zij daar nog niet aan toe is. Op hun eerste uitje belanden Alicia en Sam al samen in bed. Vanaf dat moment zijn de twee onafscheidelijk, zoals dat bij puberliefde gewoon is. Alles, zelfs het skaten, moet wijken voor Alicia en de uren zonder haar zijn nauwelijks door te komen voor Sam. Maar de liefde is ook redelijk snel weer over. Het bloed eigenlijk een beetje dood. Sam pakt zijn oude leventje weer op.

Op zijn zestiende verjaardag krijgt hij echter een verontrustend sms’je van Alicia. Ze blijkt zwanger. En dat is waar zijn moeder het meest voor vreest. Zelf is ze ook heel jong moeder geworden en haar ouders waren ook al tienerouders. Het patroon zal zich nu herhalen bij Sam. Ook zijn toekomst wordt nu anders, want Alicia is vastberaden de baby te houden.

Pratend met de poster van Tony Hawk krijgt Sam een aantal zeer geloofwaardige visioenen waarin hij kennis maakt met zijn zoontje Roof en het leven na de bevalling. En dat is best angstaanjagend. Zeker omdat hij tijdens die visioenen midden in situaties valt die hij niet kan duiden en daardoor zegt en doet hij rare dingen.

Smak is een humoristisch boek dat heerlijk is om te lezen. Vooral door de sympathieke personages is het lastig om je niet te blijven verdiepen in het leven van de onfortuinlijke Sam. Het ene moment smoorverliefd en het volgende vader to be. Boeken van Hornby, zoals High fidelity en About a boy zijn geweldig verfilmd en het is te hopen dat dit ook gebeurt met Smak. Het boek is overigens vanuit een bijzonder perspectief geschreven.

Het is echt het persoonlijke verhaal van Sam. Hij vertelt alle gebeurtenissen zelf een aantal jaar later aan de lezer. En doordat hij het zelf vertelt zijn er ook allerlei gedachtes over de situatie mogelijke. Dit zorgt voor een heel direct verhaal van een jongeman die het leven neemt zoals het komt. Zelfs als hem dat allemaal te veel wordt, weet hij er een positieve draai aan te geven door een onbezonnen verhuizing naar een kustplaats te plannen. Aanrader!