Dennis Lehane heeft een spannende setting gecreëerd. Op een verlaten eiland met alleen een tehuis voor psychopathische misdadigers wordt een moordenares vermist. Aan Teddy Daniëls en Chuck Haule de schone taak om de vrouw te vinden. En dat zal niet makkelijk worden, want er is een orkaan op komst en buiten is het nauwelijks uit te houden.

De vrouw heeft een raadsel achtergelaten waaruit zou moeten blijken waar zij nu is. Daniëls is goed in raadsels en weet het deels te ontcijferen. Ze beginnen met het ondervragen van alle bewoners van het eiland die aanspreekbaar zijn. En zelfs dan is het lastig om zinnige antwoorden te krijgen.

Daniëls heeft ook nog een andere missie op het eiland. Hij vertelt zijn partner dat de moordenaar van zijn vrouw ook op het eiland woont. Hij wil deze man graag spreken. Zijn vrouw is omgekomen bij een brand die aangestoken is. Ze komen de man niet tegen bij de gesprekken. Maar er is nog een zwaar beveiligde afdeling. Dat is de enige plaats waar hij kan zijn.

Lehane heeft een spannend verhaal geschreven met een geweldig einde. Aan het einde van het boek lijkt in ieder geval niets meer wat het is. Als lezer blijf je in verwarring achter. De waarheid is in ieder geval niet makkelijk te achterhalen. Niet voor Teddy Daniëls en al helemaal niet voor de lezer. Een ogenschijnlijk makkelijke oppdracht krijgt al snel een nare bijsmaak. Hoe moeilijk kan het zijn om iemand op een eiland te vinden?

Shutter Island leest vlot, is spannend en heeft sterke karakters. Het is jammer dat het boek zo makkelijk leest, want daardoor is het snel uit. Maar gelukkig heeft Lehane nog meer goede boeken geschreven, zoals De infiltrant. En mocht je dit verhaal geweldig vinden, dan is De zielenbreker van Sebastian Fitzek ook een echte aanrader. Shutter Island is verfilmd met Leonardo diCaprio in de hoofdrol.