Het boek speelt zich af in de jaren 50 in Barcelona. Op 10-jarige leeftijd bezoekt Daniel Sempere samen met zijn vader, een boekhandelaar, het Kerkhof der Verloren Boeken. Hij mag daar één boek uitzoeken. Uit de enorme hoeveelheid boeken kiest hij De schaduw van de Wind van Julián Carax. Deze schrijver komt ook uit Barcelona.

Het boek fascineert Daniel en hij wil meer boeken van Carax lezen. Hij komt erachter dat hij het enige bestaande exemplaar van het boek heeft. Alle andere boeken zijn door een mysterieuze figuur verbrand.

Wanneer Daniel op een nacht door Barcelona loopt, ontmoet hij deze figuur. Deze persoon, verscholen onder een kap, eist het boek. Daniel ontkent dat hij het in zijn bezit heeft. Om het boek veilig te stellen brengt hij het terug naar de kerkhof waar hij het gevonden heeft.

Daniel besluit uit te zoeken wie Julián Carax was en wie zijn boeken wil verbranden. Hij wordt hierbij geholpen door Fermin, een man die ze van de straat gehaald hebben om te helpen in de boekhandel van zijn vader. De man is een uitermate goed speurder. Hun zoektocht begint bij Nuria, de dochter van de eigenaar van het Kerkhof der Verloren Boeken. Zij heeft gewerkt bij de uitgever van Carax en heeft hem zelfs wel eens ontmoet. Carax woonde tijdens zijn schrijverschap in Parijs. Na zijn terugkomst in Barcelona is hij vermoord.

Een ander aanknopingspunt is Penélope, de grote liefde van Carax. Fermin en Daniel komen in de loop der jaren veel te weten. Door hun nieuwsgierigheid lopen ze zelfs gevaar. Carax en Daniel blijken een aantal dingen gemeen te hebben. Zo deelden zij beiden dezelfde pen, die nog van Victor Hugo geweest zou zijn. Ook Daniel voelt op 18-jarige leeftijd een allesoverheersende liefde voor de zus van zijn vriend. Zo heeft Daniel zijn eigen Penélope.

Dat er gevaar dreigt blijkt uit het feit dat Nuria om het leven wordt gebracht. Daniel krijgt een dik pakket papier overhandigd van haar vader. Hierin heeft Nuria haar verhaal opgeschreven. Hieruit blijkt dat Carax nog leeft en zelf zijn boeken vernietigd heeft uit verdriet om Penélope. Verdriet om zijn onbewuste aandeel in haar dood. Al sinds zijn jongenstijd heeft Carax een vijand, Fuméro. Deze is inmiddels een gevreesd persoon bij de politie. Deze Fuméro zit ook achter Fermin aan. De wens van Fuméro is om Carax te vinden en te doden. Daniel leidt hem onbewust naar Carax toe. Dit zorgt voor een spannende confrontatie.

Dit boek heeft een schitterend plot. Iedere bladzijde, ieder woord boeit, sleept je mee en spoort aan tot verder lezen. Een geloofwaardig verhaal met een verzameling personages die allemaal raak omschreven zijn. Het taalgebruik is bijna poëtisch. De setting in het duistere Barcelona ten tijde van Franco is perfect. Ook de verschillende locaties hebben allemaal een goede functie in het verhaal. Ze zijn zo beeldend beschreven dat het voelt alsof je er bij bent. Echt een boek waarvan je het jammer vindt dat je de laatste regel gelezen hebt. Grote klasse!