Steven is twaalf jaar en wil dolgraag zijn gezinssituatie verbeteren. Hij woont met zijn jongere broertje en moeder bij zijn oma. Twintig jaar eerder is zijn oom Billy op elfjarige leeftijd verdwenen. Een seriemoordenaar begroef toen kinderen in de omgeving van Stevens woonplaats. Steven graaft dan ook na schooltijd op de heide in de hoop de botten van zijn oom te vinden en daarmee rust te creëren voor zijn moeder en oma.

Het gebied waar zijn oom kan liggen is heel groot en de kans is erg klein dat Steven zomaar op het lichaam van Billy stuit. Hij besluit hulp in te schakelen. Hij schrijft een cryptische brief naar seriemoordenaar Avery. Dat hij zijn oom vermoord heeft is bijna zeker.

Tot zijn grote verbazing schrijft Avery terug. Hij geeft geen antwoord op de vraag waar Billy ligt maar uit zijn brief blijkt wel dat hij geïnteresseerd is in een verdere briefwisseling. Avery verveelt zich en vindt dit wel een leuk spelletje.

Steven is vastberaden om het antwoord te krijgen dat hij wil en blijft brieven sturen. Hij weet alleen niet dat Avery wel erg geniet van de brieven van de jongen. Het uitwisselen van cryptische boodschappen, vanwege de censuur in de gevangenis, heeft voor hem een heel andere betekenis. Het is een verzetje met een pervers randje. En Avery heeft maar weinig nodig om aan de verkeerde kant van de wet terecht te komen.

Rusteloos land is de zeer spannende debuutroman van schrijfster Belinda Bauer. Door het verhaal vanuit twee personages te vertellen, Steven en Avery, ontstaat een wisselwerking tussen goed en kwaad. Steven is de onschuld zelf. Hij ruilt zelfs zijn lekkerste boterhammen met zijn vriendje Lewis, terwijl Avery alleen al door de gedachte aan de plek van de moorden buiten zichzelf raakt.

Een briefwisseling lijkt onschuldig. Want wat kan er gebeuren als een jongen brieven stuurt naar iemand die achter de tralies zit? Niets zou je zeggen. Toch weet Bauer op verfijnde wijze de spanning op de bouwen. Er wordt een spelletje gespeeld waarbij de spelers alletwee een ander doel hebben. Wie zal er in zo’n geval aan het kortste eind trekken? De redelijk slimme jongen of de doorgewinterde en volledig verknipte crimineel? Bauer bouwt dit verhaal beetje bij beetje op tot aan de spannende finale. Origineel en richting het einde niet meer weg te leggen!