De jonge Holly is ontroostbaar als haar Gerry overlijdt aan een hersentumor. Om Holly na zijn dood een beetje te helpen, heeft Gerry een verzameling brieven voor haar achtergelaten. Iedere maand mag ze er eentje openmaken. Alle brieven bevatten een opdracht. Of ze het nu leuk vindt of niet. De opdracht moet uitgevoerd worden.

Het begint allemaal op haar dertigste verjaardag. Het liefst wil Holly zwelgen in haar verdriet. In de badjas van haar geliefde in hun huis blijven met de gordijnen dicht. Maar hij stuurt haar op stap met haar beste vriendinnen. Een wilde avond met veel drank volgt.

Ook de andere opdrachten voert Holly braaf uit. Ze beklimt zelfs het podium voor een potje karaoke. In de periode na zijn dood krijgt ze steeds beter contact met Daniel, de eigenaar van een bar/discotheek waar ze vaak komt. Hij helpt haar en maakt haar onzeker en aan het twijfelen. Af en toe voelt ze iets voor hem waar ze helemaal nog niet aan toe is. Hoe moeten zij samen verder? Moeten ze wel samen verder? Vooralsnog houdt ze vast aan haar dode papieren man.

P.S. Ik hou van je  is een prima boek. Het idee is natuurlijk mooi. Een man die zijn liefje probeert te helpen als hij er niet meer is. Met kleine praktische dingetjes zoals het kopen van een lampje voor in de slaapkamer, maar ook met moeilijkere dingen. Zoals weer genieten en buiten komen. Erop uit met vriendinnen.

Cecelia Ahern kiest voor een vrolijke toon en het boek is hier en daar ontzettend grappig om vervolgens weer ontroerend te zijn als er weer een brief open mag. Dat zorgt voor de kracht van dit verhaal. Door de lach en de traan is het boek meer dan zomaar een easy read. Het laat het mooie van de liefde zien, maar ook het mooie van het leven. Na een ontzettend groot drama komt er vanzelf weer ruimte voor nieuwe liefde en geluk. Al gaat dat niet vanzelf.

Het boek laat ook het proces van rouw zien. Een jonge vrouw die verder moet met haar leven. Daar liever voor wegloopt. En moeite heeft met het geluk van haar vriendinnen. Bijna niet blij kan zijn bij een trouwerij en zwangerschap. Maar zo is het leven. Dat maakt Ahern goed duidelijk in dit boek. Daar voegt ze ook nog eens ontzettend grappige situaties aan toe. Een mooie mix van humor, drama, liefde en vriendschap.