De 31-jarige Amber staat op het punt om te gaan scheiden. Ze is op jonge leeftijd getrouwd met Dom. Hij heeft een affaire en dat betekent het einde van het huwelijk en van haar baan. Amber werkte in hetzelfde restaurant als Dom. Ze gaat nu aan de slag bij chefkok Oscar in zijn nieuwe restaurant Ghusto. Amber begint in een functie die lager is dan haar vorige, maar ze denkt veel te kunnen leren van de briljante Oscar.

Wat ze niet verwacht, is dat ze al snel het liefje is van Oscar. Terwijl Oscar in scheiding ligt en zijn vrouw ook in het restaurant werkt. Ze houden hun relatie in het begin dan ook geheim. Zeker omdat Amber heel snel een promotie gemaakt heeft en dat bij het andere personeel behoorlijk slecht valt. Deze promotie kan verkeerd uitgelegd worden als de relatie bekend wordt.

Ambers vrienden en familie weten wel van de relatie. Zij maken zich zorgen, omdat ze nog maar net bij Dom weg is én er gaan verhalen rond over Oscar. Hij zou een vrouwenverslinder zijn. Amber trekt zich er allemaal niks van aan. Zij is verliefd en Oscar geeft haar een goed gevoel.

Ze moet wel al zijn familieproblemen erbij nemen. Zijn tienerdochter is geen lieverdje. En dan is er ook nog de stress van het nieuwe restaurant. Er komt een grote prijs aan. Deze prijs zal mogelijk bepalen of het restaurant het gaat redden in de toekomst. Dit zorgt ervoor dat Oscar stijf staat van de stress. Kan deze verse relatie zoveel spanning aan?

Ontbijt op bed lijkt aan het begin een behoorlijk voorspelbare chicklit. Meisje komt in keuken van restaurant. Haar baas is knap. Als je die twee factoren bij elkaar optelt dan is de relatie onvermijdelijk. Gelukkig blijft het hier niet bij en weet Eleanor Moran de lezer aan het einde nog te verrassen.

Voor een chicklit is het verhaal redelijk serieus met weinig gniffelmomenten. Toch is het een lekker boek om te lezen. Moran slaagt erin de lezer het verhaal (en daarmee de keuken) in te trekken. Je voelt de druk in de keuken. De karakters zijn ook een stuk realistischer dan in de meeste chicklits. Waar de vrouwelijke personages nogal eens naïef en mutserig zijn, is Amber een vrouw die niet zo makkelijk over zich laat lopen. Uiteraard heeft ze haar tekortkomingen, maar dat zorgt voor de belangrijke herkenbaarheidsfactor.

Al met al zorgt Ontbijt op bed voor een aantal heerlijk ontspannen uurtjes lezen. Het verhaal heeft precies de juiste combinatie van spanning, romantiek en realiteit om een chicklit te zijn die eens anders leest dan die waarin de hilarische situaties elkaar snel opvolgen. Wel eens lekker zo’n meer serieuze insteek.