Peter wordt al zijn hele leven gepest. Als hij op de middelbare school zit kan hij er niet meer tegen. Op een dag neemt hij een tas wapens mee naar school en doodt tien van zijn medeleerlingen. Toen hij jonger was had hij een beste vriendin: Josie. Zij is de dochter van de rechter die in eerste instantie een uitspraak moet doen, maar ook één van de overlevenden. Zij is gevonden in de ruimte waar Peter opgepakt wordt. Hij heeft dan net haar vriendje doodgeschoten.

De schietpartij heeft veel invloed op de bewoners van de kleine plaats. Iedereen kent wel iemand die op de school zit. Peter blijkt een erg gekwetste jongen die geen andere uitweg meer zag. Zijn advocaat probeert ook vrijspraak te krijgen door hierop te wijzen. De jarenlange pesterijen hebben bij hem iets losgemaakt waardoor hij op de automatische piloot is overgeschakeld om zichzelf te verdedigen.

De spanning loopt op in aanloop naar de zitting. En tijdens de zitting komt er ook nog het één en ander naar boven. Boze en verdrietige ouders wonen de zaak bij. Het is de vraag of het de advocaat lukt om Peter vrij te krijgen.

Dit boek is spannend tot op de laatste pagina. Picoult is er wederom in geslaagd een thema te kiezen waar een bepaald soort liefde centraal staat. Wat voor impact heeft zo’n zaak bijvoorbeeld op de ouders van de dader, maar ook op de ouders van de slachtoffers. Bovendien geeft het een beeld van hoe tieners leven. Alles draait om erbij horen. Zelfs tot elke prijs. Je kunt er in de ogen van sommige tieners in dit boek beter bijhoren en jezelf onecht voelen, dan een loser blijven. Deze keuze is niet makkelijk en kan betekenen dat oude vriendschappen op botte manier afgebroken worden. En toch kan echte vriendschap diep gaan. De verschillende personages spelen allemaal een geweldige rol in dit boek en zijn daardoor erg geloofwaardig. Een absolute aanrader, vooral omdat het boek aan het einde nog een verrassende wending heeft. Een wending die je eigenlijk al aan ziet komen, maar die je niet echt wilt geloven totdat je het daadwerkelijk leest.