Bill Hodges is een rechercheur die met pensioen is. Hij is niet erg gelukkig en zelfmoord ligt op de loer. Maar dan wordt hij uitgedaagd door iemand die bekend staat als de Mercedes-killer. Een man of vrouw die de dood van een aantal mensen op zijn geweten heeft.

De killer is met een Mercedes op een grote massa mensen ingereden waarbij meerdere doden vielen. Wie erachter zit of wat het motief is, werd in de tijd dat Bill onderzoek deed nooit opgehelderd. Nu krijgt hij de kans om het mysterie alsnog te ontrafelen. Hierbij krijgt hij hulp van de jongen die regelmatig klusjes doet bij Bill.

De moordenaar, Brady, is een 28-jarige man met meerdere baantjes die nog steeds bij zijn moeder woont. Zijn werk zorgt ervoor dat hij de gemeenschap, en dus ook Bill en zijn jonge hulp, goed in de gaten kan houden. Hij besluit dat het tijd is voor zijn volgende daad. Alleen weet hij in eerste instantie nog niet wat dat moet zijn. Totdat hij hoort van een optreden waar vooral jonge tienermeisjes naartoe zullen gaan.

Lukt het Bill om erachter te komen wie de moordenaar is en te doorzien wat zijn volgende stap is?

De afgelopen jaren heeft Stephen King zich aan verschillende subgenres binnen het spannende veld gewaagd. Nu kiest hij voor het eerst voor een soort detectiveverhaal. En dat pakt heel aardig uit. De lezer weet al vrij snel wie de bad guy in dit boek is. Maar doordat hij onderdeel uitmaakt van de maatschappij is het toch spannend. Hij is heel zichtbaar, maar niemand ziet hem.

Dit boek heeft de vaart die veel van Kings boeken hebben en is aan het einde ook echt spannend. Het verhaal is voor een detective misschien niet overal helemaal perfect, maar dat lost King op door zijn personages krachtig neer te zetten. De getroebleerde gepensioneerde rechercheur versus de boy next door die op het punt staat opnieuw de fout in te gaan.

Dit levert een heel aardig kat-en-muisspel op. King is nog niet klaar met zijn nieuwe karakters. Er zullen nog meer boeken volgen met Bill Hodges als hoofdpersoon. En dat kan prima, want Bill is een karakter dat nog alle kanten op kan.