Schrijver C.J. Sansom neemt een loopje met de geschiedenis. Het verhaal begint met de capitulatie van Groot-Brittannië tijdens de Tweede Wereldoorlog en het gaat verder in 1952 als het land al jaren leeft onder de bezetting van de Duitsers. Churchill is de leider van het verzet. Mensen hebben te leiden onder de bezetting en de situatie voor de Joden wordt steeds slechter.

David is een ambtenaar en is bij het verzet gegaan. Hij spioneert en geeft belangrijke informatie door. Zijn vrouw weet van niks. David wordt gevraagd om contact op te nemen met oud-studiegenoot Frank. Deze Frank zit in een inrichting, omdat hij in een aanval van woede zijn broer uit het raam geduwd zou hebben.

Dat lijkt op zich geen gebeurtenis die de aandacht van het verzet zou moeten trekken. Maar deze Frank schijnt een geheim te weten en dat geheim mag niet in verkeerde handen vallen. Er wordt dus alles op alles gezet om hem het land uit te smokkelen. David moet daarbij helpen, omdat Frank een zonderling figuur is en niet zo makkelijk iemand vertrouwt. Ook de beste vriend van David, Geoff, wordt bij de actie betrokken.

Helaas hebben de Duitsers hun oog ook op Frank laten vallen. Dat zorgt ervoor dat het niet zo makkelijk is om hem mee te nemen. Wat volgt is een zeer spannende ontknoping waarbij het gaat om leven en dood. Deze ontknoping speelt zich af in Londen in een periode van zeer dikke mist. Chaos en verwarring gegarandeerd.

C.J. Sansom is zeer bedreven in het schrijven van spannende boeken die in het verleden spelen. Zijn serie met Shardlake in de hoofdrol is zeer populair, maar dit boek doet eerder denken aan Winter in Madrid. Een spannend geschreven verhaal waarbij de personages zeer goed tot hun recht komen. Als lezer kom je echt te weten hoe de karakters in dit boek in elkaar steken.

Het boek begint een beetje saai, omdat Sansom de tijd neemt om de situatie waarin het verhaal zich afspeelt goed uit te leggen. Laat je niet afschrikken, want als het verhaal echt begint, weet Sansom de vaart er wel in te houden. Op beeldende wijze beschrijft hij de gebeurtenissen en wekt hij het verhaal tot leven.

Met gemak switcht Sansom tussen de verschillende personages. Zo zie je hoe Davids vrouw naar de wereld kijkt en steeds meer tot de conclusie komt dat het in haar land de verkeerde kant op gaat. Ze heeft ook het idee dat haar man een affaire heeft. Hij doet geheimzinnig en moet vaak overwerken. Dan kijkt de lezer mee met David die met gevaar voor eigen leven geheime documenten kopieert op zijn werk. En dan volgen we ook nog de ‘vijand’ die ook op zoek is naar Frank.

Vooral tegen het einde is het zenuwslopend om te weten waar alle partijen zich bevinden. Zeker omdat ze dat van elkaar niet weten en het cruciaal is dat ze elkaar niet tegen het lijf lopen. Sansom brengt zo op een geweldige manier meerdere lijnen aan in het verhaal. De spanning die zo ontstaat, zorgt ervoor dat je bijna tegen je boek en personages begint te roepen om ze te waarschuwen voor eventuele gevaren. Heel goed gedaan.

Mist over Londen is een beetje een duister boek door het onderwerp en de mist die in de straten van Londen hangt. Daarom is het ook echt een boek voor de wintermaanden. Kachel aan en genieten van het meeslepende verhaal van verzet, geheimen, oorlog, verraad en de liefde.