Miss Verstand is het derde deel in de serie met de drie vriendinnen Lein, Iris en  Didi. In dit deel staat Iris centraal. Zij is kinderpsychologe en heeft net een eigen praktijk in Den Haag geopend. De ambitieuze Iris is eigenlijk vooral met werken en haar carrière bezig. Op aandringen van haar vriendinnen, beide aan de man en zwanger, doet ze een poging een sociaal leven op te bouwen.

In haar praktijk heeft Iris net Ellen aangenomen. Zij vraagt of Iris een keertje mee wil naar haar toneelclub. Om haar vriendinnen tevreden te krijgen, besluit Iris mee te gaan. En eigenlijk komt ze er al snel achter dat het heel erg leuk is. Vooral als ze de knappe Daan ontmoet. Helaas weet Ellen haar te vertellen dat deze aantrekkelijke man al een vriendin heeft.

Al snel krijgt Iris spijt van het aannemen van Ellen. Ze zorgt voor een negatieve sfeer op het werk en ook op de toneelclub flikt ze Iris een smerig trucje. Maar door allerlei rechten is het niet zo makkelijk om van Ellen af te komen.

Dat is niet haar enige probleem. Tijdens een weekendje bij haar ouders komt ze achter een groot geheim. Ze besluit het voor zich te houden. Want ze wil niemand lastig vallen met haar eigen sores.

Miss Verstand is net als de andere twee delen een lekker boek over vrouwen in de bloei van hun leven. Iris is misschien de meeste serieuze van de drie vrouwen. Ook deze keer introduceert Astrid Harrewijn een aantal fijne nieuwe karakters. Zo zorgt Ellen voor een hoge irritatiegraad en kun je lekker gniffelen om de alternatieve Maartje die zich vooral richt op het kleien van kikkers.

Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat deze roman een fijne feelgood is. Al is ie in de serie misschien wel de minste. De andere delen zijn net wat luchtiger en grappiger. Misschien komt dat doordat Iris de meest serieuze is van de drie vriendinnen. Toch is het een beetje jammer dat de trilogie nu ten einde is. Want de drie vriendinnen zijn stuk voor stuk boeiende hoofdpersonen. En dan is het leuk om ze ook in een volgende fase van hun leven te kunnen volgen. Zou Harrewijn er nog drie delen aan toe kunnen voegen? Gewoon om te weten hoe het met deze vrouwen gaat.