Scott McKenzie is een gepensioneerde FBI-agent. Toen hij bij de FBI werkte was hij de rechterhand van de grote baas Hoover. McKenzie wordt uitgenodigd voor een gesprek met Forrest Ackerman. Ackerman is een fanatiek verzamelaar van alles wat met film te maken heeft. Voor zijn collectie is hij op zoek naar de film Londen na middernacht.

Van deze horrorfilm zou nog 1 exemplaar in omloop zijn. Niemand weet waar dit exemplaar is. Sterker nog, mensen die de film recent gezien zouden hebben. zijn verdwenen of dood. Ackerman vraagt McKenzie om op zoek te gaan naar deze film. McKenzie neemt de klus aan.

Wat volgt is een uitgebreide zoektocht. Deze start in Amerika en voert uiteindelijk naar Mexico. Waar het verhaal in Amerika nog vrij rechttoe rechtaan is, wordt het steeds absurder. De personen die McKenzie op zijn zoektocht ontmoet worden flamboyanter en ook de setting en het decor worden steeds kleurrijker. McKenzie komt steeds dichter bij de film, maar het is ook duidelijk dat er iemand is die niet wil dat hij de film vindt.

Schrijver Augusto Cruz heeft ervoor gekozen om feit en fictie met elkaar te vermengen. De film Londen na middernacht heeft namelijk echt bestaan. Dat geeft het verhaal gelijk een leuke twist. En ook Hoover is natuurlijk een persoon uit de echte wereld. De rest in dit verhaal is fictie. En die fictie vraagt in de loop van het boek steeds meer van de fantasie van de lezer.

Cruz bouwt het verhaal zorgvuldig op. Het lijkt bijna of je als lezer in een trip terecht komt of op een bepaald moment door een geheim luikje kruipt om in een fantasiewereld te belanden. Door de bijna magische laatste etappe in de reis van McKenzie doet het boek een beetje denken aan het werk van Carlos Ruiz Zafón. Hij weet realisme ook altijd te mixen met een goede dosis fantasie.

In het begin leest het boek als een echte detective waarbij McKenzie keurig onderzoek doet. Als het boek vordert is het meer een kleurrijke roadtrip en een soort overlevingstocht door de gevaarlijke bossen rondom een kasteel in Mexico. Het begin van het boek is dan ook sterker dan het einde. De nuchtere lezer zal wat moeite hebben met de richting die het boek opgaat. Toch ontspoort het verhaal nergens. Londen na middernacht is daarmee een bijzonder en goed debuut van Augusto Cruz.