Alice gaat vlak na de geboorte van haar dochtertje Florence een ochtendje naar de sportschool. Haar man David past op. Als Alice terug is vindt ze de deur open en beweert ze dat haar dochter niet in de wieg ligt. De baby lijkt wel op Florence maar is een ander. Niemand gelooft haar, behalve één politieagent. Hij bijt zich in de zaak vast. Zeker nadat Alice en de baby verdwenen zijn.

Het lijkt alsof Alice niet gevlucht is maar misschien ontvoerd. Al haar spullen liggen nog in huis, zelfs haar schoenen. Alice woont met haar man in het huis van diens moeder. David heeft een zoontje uit een eerder huwelijk. De moeder van deze jongen is vermoord. En nu is de tweede vrouw van David verdwenen. Dat is op z’n minst verdacht. Zo redeneert in ieder geval de politie.

Van Alice ontbreekt nog steeds ieder spoor al lijken er wel een aantal aanwijzingen te liggen voor degene die ze wil zien. Alice was duidelijk met een soort onderzoek naar haar schoonfamilie bezig voor haar bevalling. En dat zorgt ervoor dat de oude moordzaak van de eerste vrouw van David ook weer heropend wordt. En dan wordt duidelijk waarom Alice verdwenen is.

Kleine meid is een spannend boek. De schrijfster heeft ervoor gekozen om hoofdstukken in de week voor de verdwijning af te wisselen met hoofdstukken uit het heden waarin de politie onderzoek doet. Op deze manier blijft het verhaal spannend en kom je steeds meer te weten over de verdwijning van Alice. Het wordt de lezer in ieder geval duidelijk wat haar motieven zijn. Al blijven andere elementen nog onduidelijk tot het boek ten einde is. De spanning is in ieder geval goed opgebouwd.

Het verhaal is misschien een tikkeltje ongeloofwaardig, zeker de rol van de evil schoonmoeder. Wat juist weer erg goed werkt is de moeder die volhoudt dat het haar kind niet kan zijn en de vader die er honderd procent van overtuigd is dat het wel zijn kind is. Voor de lezer biedt dat de mogelijkheid om een kant te kiezen en dat is niet zo makkelijk. Alice kan makkelijk emotionele problemen hebben zo net na de bevalling. Maar gaandeweg het boek blijkt David een duistere kant te hebben. Niet zo gek met zo’n moeder als hij heeft. Dit boek is in ieder geval een meeslepende thriller, die je eigenlijk in één keer uit wilt lezen.