We maken kennis met Agnes, ze bevindt zich in de wijnkelder en haar baas staat op het punt haar te verkrachten. Ze weet te ontkomen, maar verliest wel haar baan. Van streek komt ze thuis, waar ze haar vriend Tobias belt. Deze vertelt haar dat hij er met een ander vandoor is. Geen baan en geen vriend meer. En ook weinig uitzicht op een leuke baan in de horeca. Haar vorige baas heeft veel invloed.

Agnes weet zichzelf op te peppen en vindt een baan in een verschrikkelijk restaurant. Gelukkig komt ze een oude vriend tegen, Kalle. Hij staat op het punt een eigen restaurant te openen en wil Agnes als bediende aannemen. Ze besluit het risico te nemen en al snel opent het restaurant ‘Kleine gele citroenen’. De inrichting is in stijl met de naam en de gerechten zijn standaard met een speciaal tintje.

Helaas stromen de gasten niet echt toe. Kalle hoort dat Lola, een befaamde restaurantrecensente, hun restaurant komt keuren. Alleen weet niemand wie Lola precies is. Wanneer een dame alleen komt eten, denkt iedereen dat het Lola is en de vrouw krijgt alle aandacht. Ze komt vaker eten en het personeel is ervan overtuigd dat dit Lola is. Alleen waarom verschijnt de recensie dan niet. Het geld van Kalle begint op te raken en als er niet snel meer gasten komen, zal het restaurant moeten sluiten.

Naast deze spannende verhaallijn over het restaurant, beleeft Agnes ook veel in haar vriendenkring en met haar familie. Ze gaat vaak bij haar ouders op bezoek. Op een dag krijgt ze te horen dat haar moeder een ernstig ongeluk gehad heeft. Ze is buiten bewustzijn en komt daar niet meer uit. Vlak na het ongeluk staat Tobias weer op de stoep. Hij lijkt zijn leven te willen beteren en Agnes laat hem weer toe. En wie is toch die nieuwe buurman? Hij draait bijzonder slechte muziek en verschijnt regelmatig in het restaurant. En waarom ziet Agnes niet dat haar beste vriendin het leven niet meer aankan en haar troost zoekt in de drank?

Heerlijk boek. Ingemarsson heeft de juiste balans tussen spanning, humor en emoties weten te vinden. Je leeft helemaal mee met het personeel van het restaurant, voelt dat het echt een leuke plek is en je gunt ze een goede recensie. Je krijgt dan ook een naar gevoel wanneer Lola het restaurant binnenkomt wanneer er een avond een slechte invalkok aanwezig is. De avond kan bepalend zijn voor het voortbestaan van het restaurant.

Echt een boek waarvan je het jammer vindt wanneer het uit is. Ik hoop dat dit boek doordat het door een vrouw geschreven is en een jonge vrouwelijke hoofdpersoon heeft niet het stempel chicklit krijgt. Dit boek verdient meer! Enige minpunt is de allerlaatste ontwikkeling in het boek. Die vond ik wel erg eind goed al goed.