Calli is zeven en spreekt sinds een bepaalde gebeurtenis in haar peutertijd niet meer. Niks krijgt het meisje aan het praten. Tot de verschrikkelijke dag die de lezer van dit boek voorgeschoteld krijgt. De dag begint als Calli in de vroege ochtend moet plassen en haar agressieve vader aantreft in de keuken. Hij staat op het punt om te gaan vissen. Maar hij sleurt Calli mee de bossen in die rond hun huis liggen. Calli snapt er weinig van.

In het huis blijft het rustig totdat de vader van Petra, het beste vriendinnetje van Calli, aan de deur verschijnt met agent Louis. Petra ligt niet in haar bed en ze vragen zich af of Antonia, de moeder van Calli, misschien weet waar zij is. Die komt er op dat moment achter dat ook Calli niet in haar bed ligt. Haar man mist ze niet, omdat ze denkt dat hij vissen is.

Er volgt een lange dag met een uitgebreide zoektocht in de bossen. Men is bang dat de meisjes meegenomen zijn omdat er ook voetsporen gevonden zijn in de modder. Uiteindelijk is het Ben, de broer van Calli, die iets op het spoor is. Maar hij is een kleine jongen en alleen in het donkere bos.

Na een oneindig lange dag verschijnt Calli ineens. Ze is duidelijk van slag. Het is te hopen dat zij vertelt wat er in het bos gebeurd is en dat ze weet waar Petra en Ben zijn, want die laatste is inmiddels ook al uren verdwenen.

In stilte gehuld is een zinderende thriller. Al vrij snel is het boek verschrikkelijk spannend en is wegleggen geen optie meer. De spanning wordt versterkt doordat het verhaal steeds vanuit een ander perspectief verteld wordt, zoals Calli, Ben, Antonia en agent Louis. Hierdoor heeft de lezer een veel beter beeld van de situatie dan alle afzonderlijke hoofdpersonen.

Die worden overigens ook goed gekarakteriseerd. Er speelt bijvoorbeeld nog wat van een oude romance tussen Antonia en Louis. De vader van Calli is een absolute nietsnut en agressief. Dat hij zijn dochtertje meesleurt kan niks goeds betekenen. En dan is er nog de sympathieke Ben die alles wil doen om zijn zusje te beschermen.

Hether Gudenkauf debuteert met dit boek en het is te hopen dat het schrijven haar bevalt en ze nog zo’n sterk boek weet af te leveren. Dit is zo’n boek dat je na een tijdje gewoon nóg een keer wilt lezen.