Een vrouw laat ’s nachts een tegenligger weten dat de lampen van zijn auto niet aan zijn. Voor ze het weet keert de auto en volgt haar. De bijrijder vuurt twee keer vanuit zijn raampje. Van schrik raakt de vrouw de controle over het stuur kwijt en rijdt in op een groep mensen die op de nachtbus wachten. Paul, politieagent en vriend van de zwangere Helen, komt daarbij om het leven. Het gebeuren lijkt een soort initiatierite te zijn van een bende.

Helen stelt een eigen onderzoek in naar haar dode man. Al snel komt ze erachter dat hij een aantal dingen voor haar verzwegen heeft. Ze denkt aan een affaire, maar komt erachter dat hij bezig was aan een grote en gevaarlijke undercoverklus. Het was zijn taak om collega’s te ontmaskeren die betrokken zijn bij smeergeldzaken.

Ondertussen is het leven voor de vijf bendeleden die in de auto zaten niet meer hetzelfde. Eén voor één worden ze vermoord. Iemand weet kennelijk wat zij gedaan hebben. De zaak lijkt makkelijk, want de politie is de bende inmiddels ook op het spoor, maar weet niet wie de leden vermoordt. Men vermoedt dat het om een rivaliserende bende gaat. Uit het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk komen echter een aantal vreemde dingen naar voren. Vanaf hier krijgt het verhaal een andere wending en verandert alles. Is de dood van Paul wel een ongeluk?

In het duister is een thriller die lekker snel te lezen is, doordat de schrijver veel dialogen gebruikt. Het verhaal is echter matig en hangt van toevalligheden aan elkaar. Het lukt de schrijver niet om het verhaal op een fatsoenlijke, geloofwaardige manier te eindigen. Op driekwart van het boek is er een wending in het plot die het alleen maar erger maakt. De werkelijke toedracht van de gebeurtenissen komt nogal uit de lucht vallen en het is moeilijk voor te stellen dat het écht zo heeft kunnen gebeuren. Kortom: een boek dat lekker leest, maar verder weinig te bieden heeft voor de liefhebber van een goed construeerde thriller.