Erik Maria Bark hypnotiseerde in het verleden mensen op therapeutische basis. Tien jaar eerder is er iets gebeurd dat ervoor zorgde dat hij beloofd heeft nooit meer iemand te hypnotiseren. Als hij dat op verzoek van de politie wel doet zet dat een reeks nare gebeurtenissen in gang waarbij zijn zoon ontvoerd wordt.

Erik heeft een jongen gehypnotiseerd die slachtoffer lijkt van een familiedrama. Hij is de enige die een bloederige slachtpartij van zijn familie heeft overleefd. Er is ook nog een zus, maar die woont niet meer thuis. Als de politie de jongen die in shock is kan laten praten kunnen zij mogelijk de moordenaar vinden. De politie denkt dat de zus gevaar loopt.

Het lukt Erik om de jongen te hypnotiseren met een onverwacht resultaat. Een gevolg is ook dat de jongen heel boos is op Erik. Ook de pers duikt op Erik. Hij krijgt het behoorlijk voor zijn kiezen, zeker als zijn vrouw aangeeft dat ze hem niet meer vertrouwt en misschien wel wil scheiden. En in deze chaos verdwijnt hun zoon Benjamin. Dan begint de tijd te tikken, want Benjamin heeft een bloedziekte en is afhankelijk van medicijnen. Als hij die niet op tijd krijgt kan hij heel snel sterven.

Hypnose is een zeer geslaagde thriller die bestaat uit veel dialogen die het verhaal vlot leesbaar maken. Kepler is in staat om een ingewikkeld verhaal eenvoudig weer te geven. De lezer snelt door het verhaal en raakt daarbij niet snel de weg kwijt. Uiteraard komt de lezer af en toe op een zijspoor terecht, maar dat hoort bij een thriller.

Lars Kepler, pseudoniem van een schrijversechtpaar, is een schrijver die op luchtige wijze een enerverende thriller weet te schrijven. De spanning vliegt vanaf het allereerste begin van de bladzijdes. Deze spanning zakt alleen een beetje in als de schrijver een noodzakelijk uitstapje naar het verleden maakt. Als lezer kun je dan weer een beetje op adem komen.

Dit schrijversechtpaar heeft mij in ieder geval aangenaam verrast en gelukkig voor mij is er inmiddels ook een tweede boek met daarin dezelfde rechercheur als in Hypnose. Ik kijk ook vol spanning uit naar de verfilming door Lasse Haallstrom van deze debuutroman.