Op het dak van een pand in de Chinese buurt in Boston wordt het lijk van een jonge vrouw gevonden. Haar hoofd is zo goed als afgehakt, vermoedelijk met een antiek vechtzwaard. Jane Rizzoli en de rest van haar team proberen erachter te komen wie de vrouw is en waarom zij vermoord is. Er lijkt een verband te bestaan met een oude moord in een Chinees restaurant.

Al snel neemt het onderzoek een ongewone wending. Het lijkt erop dat een aapfiguur uit een Chinese legende aan het moorden geslagen is. Verschillende personen zien een donkere razendsnelle figuur zonder dat het direct op een mens lijkt. Wie of wat is het en wat is zijn plan?

De moorden van vele jaren terug in het Chinese restaurant lijken een aanknopingspunt te bieden. Er zijn in ieder geval een aantal nieuwe invalshoeken die interessant zijn voor het huidige onderzoek. Er is één iemand die de moorden gezien heeft, maar waar is deze jonge vrouw? En kan zij verklaren waarom een aapfiguur rondloopt met een zwaard?

Tess Gerritsen heeft weer een heerlijk boek afgeleverd. In eerste instantie rolde ik even met mijn ogen bij het inbrengen van een soort mythische moordenaar, maar Gerritsen weet de juiste spanning te creëren rondom deze figuur. Je moet gewoon weten wie of wat het is. En dat uitvinden is voor de politiemensen nog niet zo heel makkelijk. Als lezer kun je wel een redelijke inschatting maken. De waarheid komt toch nog een beetje als verrassing.

In dit boek gebeurt van alles en toch weet Gerritsen het met een heldere schrijfstijl makkelijk te houden. De plot is niet ingewikkeld, er zijn een aantal zijpaden en uiteindelijk valt alles op zijn plaats.

Het stille meisje is een boek zoals je dat verwacht van Tess Gerritsen die inmiddels een reputatie opgebouwd heeft. Fijn ook dat het bekende duo Rizzoli en Isles weer van de partij is. Rondom deze karakters creëerde Gerritsen ook een televisieserie die in Nederland uitgezonden wordt door Net5. Dit boek is in ieder geval een goed geslaagd lokkertje om deze serie te gaan kijken en nader kennis te maken met twee vrouwen die de misdaad in Boston bestrijden en oplossen.