Don Tillman is een geweldige wetenschapper. Hij is ontzettend goed binnen het vakgebied genetica. In het dagelijkse sociale leven is hij een stuk minder bedreven doordat hij het syndroom van Asperger heeft. Zijn sociale vaardigheden zijn niet best en hij leeft zijn leven volgens strakke schema’s. Een spontaan uitje of afspraakje hoort daar niet bij.

Via zijn werk is hij bevriend geraakt met het echtpaar Gene en Claudia. Dit zijn ook gelijk zijn enige vrienden. Zij willen hem helpen met het vinden van een geschikte echtgenote. Dat pakt Don grondig aan. Hij stelt een enorme vragenlijst samen om zo zijn ideale partner te vinden. De vragenlijst is zo omvangrijk dat het niemand zal verbazen dat er geen match uitkomt.

Gene zegt een selectie te maken uit de lijsten en stuurt Rosie bij Don langs. Al snel komt Don erachter dat Rosie absoluut geen goede match is. Ze rookt bijvoorbeeld en eet geen vlees. Bovendien moet zij niks hebben van het strakke ritme van Dons leven. Toch spreken ze regelmatig af. Rosie is namelijk op zoek naar haar echte vader. Ze zou verwekt zijn tijdens een feestje. Don maakt een lijst met alle aanwezige mannen die avond en dan hoeven ze alleen nog maar DNA te verzamelen. Don heeft toegang tot het lab en kan testen uitvoeren.

Wat volgt is een zoektocht naar de vader of eigenlijk een zoektocht naar haarwortels, speeksel of ander materiaal. Rosie en Don moeten dat soms op inventieve wijze verzamelen. Langzaam begint Don te genieten van de aanwezigheid van Rosie. Kan zij toch een goede kandidaat zijn voor het huwelijk als ze niet aan al zijn eisen voldoet?

Het Rosie project is ontzettend leuk om te lezen. Dat komt vooral door hoofdpersoon Don Tillman. Door zijn Asperger voert hij af en toe opmerkelijke conversaties. Of neemt hij op sociaal vlak volledig de verkeerde beslissing. Puur gebaseerd op ratio. Hardop lachen gegarandeerd.

Af en toe begint Don wel een beetje op de zenuwen te werken, maar gelukkig ondergaat hij ook een transformatie in dit boek. Zo wordt hij een beetje meer likeable en iets ‘normaler’. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Het gaat om twee zoektochten: een vrouw voor Don en de vader van Rosie. Beide speurtochten lijkt bijna onmogelijk. Wie wil er een superintelligente man die alles probeert te verklaren en in lijstjes zet en niet in staat is om van iemand te houden. Romantische gevoelens zijn hem volkomen vreemd? En hoe vind je een man die jaren geleden waarschijnlijk op een feestje was? Of misschien zelfs al dood is.

Het boek is ontzettend grappig en dat is maar goed ook. want het echte verhaal (de twee zoektochten) is een beetje mager. Dit boek lees je vooral vanwege de geweldige personages en de ontwikkeling die Don doormaakt. Na de stoomcursus van Claudia durft hij voor zichzelf op te komen, kan hij zich beter uitdrukken en durft hij zelfs zijn enige vriend eens goed de waarheid te zeggen. Gelukkig blijkt uit één van de laatste scènes dat de oude Don, die dingen nu eenmaal anders en soms letterlijk opvat, nooit ver weg is.

Toch zit er ook een andere laag in. Het verhaal is niet alleen maar grappig. Zo heeft Rosie een slechte relatie met haar stiefvader gekregen na de dood van haar moeder. Dat zit erg diep en zorgt ervoor dat ze moeite heeft met het vertrouwen van mannen. En in Don Tillman schuilt ook veel ellende. Diep van binnen wil hij ook zo graag gewoon een vrouw kunnen vinden en liefde ervaren. Ookal houdt hij er helemaal niet van om aangeraakt te worden. Hij wil zijn leven compleet maken. En als lezer leef je al snel enorm mee, omdat hij sociaal ontzettend onhandig is en erg nerdy.

Wie na het lezen van dit boek nog niet genoeg heeft van Don Tillman kan hem volgen via Twitter. Het boek wordt overigens verfilmd door Sony.