Aminata woont halverwege de zeventiende eeuw met haar liefdevolle ouders in Afrika. Haar moeder is vroedvrouw en leert haar 11-jarige dochter het vak. Als zij op een avond terugkomen uit een aangrenzend dorp waar zij een baby gehaald hebben worden ze overvallen door mannen. Deze mannen slaan de moeder dood en nemen Aminata mee. Ze loopt dagen in ketens in een groep waarin ze een paar van haar dorpsgenoten herkent.

Uiteindelijk zal Aminata per schip naar een plantage gebracht worden waar zij als slaaf aan het werk moet. Het werk is zwaar en Aminata doet haar best niet op te vallen. Het lukt haar om talen snel te leren en daar heeft ze echt wat aan. Ze wint zo het vertrouwen van andere slaven.

Het werk op deze plantage is slechts het begin van een zwaar leven als slaaf. Aminata komt in de loop van haar leven op verschillende plaatsen terecht. De ene keer zorgen haar eigenaars beter voor haar dan andere keren. Doordat ze slim is leert ze lezen en schrijven. Ook dit zorgt ervoor dat ze een soort leiderspositie inneemt in de slavengemeenschap. Zij kan bijvoorbeeld het nieuws lezen en vertellen wat er allemaal gebeurd in de wereld om hen heen. Ze geeft ook les aan anderen.

Aminata heeft eigenlijk maar één wens: terugkeren naar haar geboorteplaats. Dit lijkt een onmogelijke opgave. Maar als blijkt dat er een operatie is gericht op de terugkeer van vrijgemaakte slaven naar Afrika ziet ze haar kans schoon. Ze heeft alleen geen idee hoe ze haar dorp moet vinden en of ze na al die jaren van zware arbeid nog fit genoeg is om de zware tocht te maken.

Het negerboek is een meer dan fascinerend boek. Schrijver Lawrence Hill verweeft non-fictie moeiteloos met fictie. Sommige personen in het verhaal hebben echt bestaan. En ook de reis langs alle verschillende verblijfplaatsen van Aminata zou precies zo gegaan kunnen zien. Dat maakt het boek des te geloofwaardiger.

Naast een schitterend verhaal is Het negerboek doordat Hill zich goed verdiept heeft in het onderwerp gelijk een lesje geschiedenis. Aminata is een ongelooflijk sterk personage. Een dappere en intelligente vrouw die zoveel ellende meemaakt en tegelijkertijd blijft hopen en dromen. Door dit boek te lezen krijg je een indruk van het leven van Afrikaanse mensen tijdens de slavernij. Ze werden behandeld als beesten. Toch weet Aminata haar waardigheid te behouden. Al begrijpt ze, vooral als ze nog een klein meisje is, nauwelijks wat er allemaal gebeurt.

Naast alle ellende is er ook af en toe plaats voor geluk. Helaas is dit geluk vaak van korte duur. Aminata raakt haar man steeds kwijt en ook haar kinderen mag ze niet bij zich houden. De mensen om haar heen hebben het niet veel beter.

Dit boek is niet alleen het verhaal van Aminata, maar staat symbool voor de slavernij in de zeventiende en achttiende eeuw. Hill weet dit op een manier te beschrijven die indruk maakt. Door zijn sterke en aantrekkelijke Aminata word je het verhaal ingezogen. Je ziet hoe een angstig meisje een moedige vrouw wordt. Een vrouw die haar verhaal vertelt en weigert concessies te doen. Niet een verhaal dat je snel zult vergeten.