Rosie zorgt al anderhalf jaar voor haar moeder Trudie die de ziekte van Huntington heeft. Na haar overlijden, Rosie is dan bijna achttien, blijkt dat Trudie niet haar echte moeder was. Aan de ene kant een opluchting, want de slopende ziekte is erfelijk, maar het zorgt er ook voor dat Rosie op zoek wil naar haar echte moeder.

Net na de geboorte is ze verwisseld met een andere baby. De moeder van die baby was nog maar een tiener en wilde haar kindje opgeven voor adoptie. Terwijl de echte baby van Trudie te vroeg geboren werd en mogelijk zou sterven. Een bevriende verloskundige heeft de baby’s toen verwisseld, zodat Trudie een levend kindje had. De vader van Rosie was net op weg naar het ziekenhuis verongelukt.

Rosie reist met een goede vriend naar Amerika om daar haar echte moeder te zoeken. Andy weet niet dat ze op zoek is naar haar moeder en voelt zich een beetje gebruikt als hij erachter komt waarom Rosie met hem op reis gegaan is. Hij wilde hun relatie opbouwen en een wereldreis maken. Toch steunt hij haar. Het lukt hem zelfs om haar biologische vader te vinden.

Als ze hem bezoeken krijgen ze een grote verrassing. Vanaf dat punt komt het boek in een emotionele stroomversnelling terecht. Niemand weet meer wie hij nou echt is en waar hun loyaliteit ligt. Twijfels aan liefde, ouderschap en de drama’s van een erfelijke ziekte vormen de boventoon. En dan probeert iemand ook nog een slaatje te slaan uit het dramatische verwisselingsverhaal.

Het leven van de ander begint sterk en aantrekkelijk. Het is een boeiende zoektocht van een jonge vrouw naar haar afkomst. Ze komt wat verrassingen tegen, maar de zoektocht gaat eigenlijk heel soepeltjes. Rosie worstelt heel begrijpelijk met haar identiteit. Maar een tweede tiener, Holly, geeft het boek net een negatief tintje. Zij is wel een erge aanstelster en dat maakt het boek net een tikje te dramatisch.

Halverwege wordt het verhaal ook steeds dunner en blijft het een beetje hangen in hetzelfde onderwerp. De urgentie om verder te lezen ontbreekt een tijdje. Door de vlotte schrijfstijl en de wisseling tussen Rosie en Holly blijft de vaart een klein beetje in het verhaal. Toch zou het verhaal boeiender zijn als het wat meer te bieden had dan alleen de emotionele rollercoaster van met name Holly.

Toch is het boek niet helemaal slecht, want Rosie is wel een sterk karakter en het achterliggende idee is boeiend. Alleen de uitwerking is hier en daar een beetje te hysterisch.