Dit boek heeft twee verhaallijnen die allebei draaien om Jonas. De ene verhaallijn gaat over de jeugd van Jonas en de andere gaat over zijn poging om de Mount Everest te beklimmen. De schrijver wisselt hoofdstukken uit heden en verleden af.

Jonas heeft een heel bijzondere jeugd. Als hij in elkaar geslagen wordt door een vriend van zijn alcoholistische moeder neemt de opa van zijn beste vriend Werner hem in huis. Zijn gehandicapte tweelingbroer Mike verhuist ook mee. De familie van Werner is ook een beetje bijzonder. Ze hebben ontzettend veel geld en ze noemen de opa Boss.

De jongens mogen ontzettend veel en daar maken ze dankbaar gebruik van. Ze krijgen thuis les en zetten af en toe het hele dorp op stelten. Een chauffeur brengt ze waar ze maar naartoe willen.

Als Jonas ouder is, beschikt hij over veel geld. Hij weet niet wat hij moet met zijn leven. Het is leeg en hij heeft geen doel. Bovendien vindt hij het lastig om zich te binden. Hij gebruikt het geld om de hele wereld over te reizen. Tijdens deze vluchtige tripjes ontmoet hij mensen die hij daarna regelmatig ziet of gebruikt om speciale verzoekjes in te dienen.

Uiteindelijk belandt hij in het basiskamp van de Mount Everest. Wat volgt zijn spannende dagen vol ontberingen. De tocht naar de top is gevaarlijk, het is druk, er zijn veel onervaren mensen en de hoogte is een aanslag op het lichaam. Toch wil Jonas absoluut de top bereiken. Zelfs als de omstandigheden het eigenlijk niet toelaten. Lukt het hem of loopt hij zijn dood tegemoet?

Het grotere wonder is een prachtig boek. Het vertelt het verhaal van een bijzondere jongeman. Hoe hij gevormd is door zijn onorthodoxe opvoeding. Continu op zoek naar grenzen. En als je alles al gezien hebt dan blijft alleen de top van de Mount Everest nog over. Maar al zijn reizen lijken vooral vluchten. Vluchten van gevoelens en de werkelijkheid. Jonas is een jongeman die alles kan bereiken en tegelijkertijd nauwelijks iets heeft om voor te leven.

Toch is het verhaal niet ontzettend triest. Het laat vooral zien dat tegenslagen niet automatisch sterker maken. Het vormt een jongen die op jonge leeftijd mensen in zijn omgeving verliest. Het zorgt ervoor dat hij op latere leeftijd moeite heeft met de liefde. En als die liefde dan ook nog moeilijk is, kan hij ineens onverstandige keuzes maken.

Het verhaal over de jeugd van Jonas is boeiend, maar de kracht van het verhaal zit vooral in de beklimming van de Mount Everest. Hier lukt het de schrijver om de lezer echt mee te nemen in het verhaal. Alsof je zelf die berg opgaat. Het verhaal is daar rauw en realistisch geschreven. De ontberingen en de omgeving zijn levensecht beschreven. Je voelt de kou, de misselijkheid, de wazigheid en ervaart die bijzondere omgeving.

Het grotere wonder is een origineel verhaal met een absurdistisch randje. Een boek over een jongen en zijn uitdagingen in het leven. Prachtig geschreven en een onvergetelijk verhaal.