Dit boek neemt de lezer mee naar het Barcelona aan het begin van de twintigste eeuw. Nonnita werkt er in een theater. Ze is zwanger en de vader is verdwenen voordat ze hem over de zwangerschap verteld heeft. Thomas, een kleine zwakzinnige man, is zo’n beetje haar enige vriend. Op een dag staat ze oog in oog met een spook uit verleden: de rijke Demi Gambus. Ze smeedt een plan om hem terug te pakken.

Jaren geleden heeft deze Demi haar een heel vuile streek geleverd. En ze heeft hem dat nooit vergeven. Het was het gevolg van een weddenschap. Nonnita doet hem het voorstel de weddenschap overnieuw te doen. De overmoedige Demi neemt dit aanbod aan.

Aangekomen op de afgesproken plaats neemt Nonnita hem gevangen. Met een extra handlanger, een jongeman die ook in het theater werkt, lukt het om Demi gevangen te houden. Ze rekent er echter niet op dat een vriend van Demi hem gezien heeft met haar. Hij zet haar onder druk, maar ze buigt niet. Tenminste in het begin niet. Later heeft ze deze vriend nodig om Demi te ruilen voor een grote som geld.

Het loopt allemaal echter heel anders af. Het geluk lijkt aan Nonnita’s kant te staan en haar staat ineens een gouden toekomst te wachten.

Aardig boek al zitten er een aantal elementen in die wat mij betreft niet relevant zijn voor het verhaal en zelfs storend zijn. Zo heeft Nonnita contact met de doden. Ze hangen rond bij haar huis en spreken haar voortdurend aan. Dit voegt niks toe aan het verhaal. Misschien heeft de schrijver dit bedacht om het verhaal iets meer body te geven. Want het verhaal laat zich in een aantal zinnen samenvatten.

De schrijver heeft een aantal zeer aansprekende hoofdpersonen bedacht en deze schitterend uitgewerkt. Deze redden het verhaal. Ook wordt er een mooie sfeerbeschrijving gegeven van het uitgaansleven in Barcelona. En toch lijkt er iets te missen in het boek. Gelukkig weet het einde nog te verrassen. En dat is wel nodig, want anders leg je het boek misschien terug in de kast zonder het er ooit weer uit te halen.