Lucy is getrouwd met Tom en heeft drie zoontjes in de leeftijd van 9 tot 2 jaar. Ze probeert haar huishouden zo goed mogelijk te runnen, maar de was blijft zich opstapelen en de kinderen op tijd op school krijgen is ook iedere dag weer een strijd. Hoe doen die perfect uitziende moeders dat toch? Lucy arriveert soms door tijdgebrek in haar pyjamabroek op het schoolplein.

Bij de school van haar zoontjes ontmoet ze regelmatig een man die door alle moeders Goddelijke Huisvader genoemd wordt. Lucy voelt zich tot hem aangetrokken en hij geeft haar ook steeds meer aandacht. Hij vraagt haar zelfs om samen een kopje koffie te gaan drinken totdat hij ziet dat ze nog half in haar pyjama is. Weken achter elkaar flirten ze wat onschuldig. Alhoewel, Lucy heeft inmiddels wilde fantasieën over deze huisvader die Robert heet.

Bij haar twee beste vriendinnen hoeft ze niet aan te komen met haar geflirt. Zij vinden dat Lucy het perfecte gezin heeft en dat niet moet verspelen met een affaire. Zij zien niet dat de spanning tussen Lucy en Tom al een tijdje verdwenen is.

Het flirten tussen Robert en Lucy gaat steeds verder en eindigt tijdens een schoolfeest in een bijna-zoen. Vanaf dat punt kunnen ze eigenlijk niet meer terug en als ze elkaar tijdens het uitgaan tegenkomen boeken ze een hotelkamer. Hier escaleert de boel op een verrassende manier door een ruziënd stel in een kamer verderop in de gang.

Het geheime leven van een ploetermoeder is een hilarische chicklit met meerdere goed uitgewerkte verhaallijnen. Fiona Neill beschrijft met humor allerlei gênante situaties waarin Lucy verzeild raakt. Zoals het moment waarop er tijdens een ouderbijeenkomst nog een onderbroek van de vorige dag uit haar broekspijp rolt. Steeds weer laat de schrijfster de lezer grinniken en soms zelfs schaterlachen.

De rare situaties zijn goed verzonnen en realistisch. Ze kunnen ons allemaal wel eens overkomen, maar bij Lucy volgen deze momenten elkaar snel op. En dat maakt van haar een hoofdpersoon om van te houden al was het maar uit een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Dit maakt dit boek een must read voor de chicklitlezer.