Tobias Heller is een selfmade man in de tv-industrie. Hij is eigenaar van de Heller Entertainment Factory en zo verantwoordelijk voor vele succesvolle televisieprogramma’s. Programma’s die het goed doen bij een groot publiek. Een eigen televisiezender is geflopt.

In het boek staat er veel te gebeuren in zijn leven. Hij is bijna zestig, gaat zijn bedrijf overdragen aan zijn schoonzoon, hij wordt misschien minister en zijn zoon wordt vermist in Griekenland. In deze hectische periode schuift hij aan bij het programma Een goed gesprek (een soort Zomergasten). Een paar uur televisie en vertellen over je eigen succes. Wat filmpjes die je zelf hebt uitgekozen en oude bekenden die over jou vertellen. Er kan weinig misgaan.

Maar de avond van zijn grote televisieoptreden loopt niet helemaal zoals gepland. Het begint met een ruzie met zijn jonge vrouw en vanaf dat moment moet hij alle zeilen bijzetten om de controle te houden. En dat terwijl de presentatrice maar blijft graven in dat deel van zijn verleden dat hij liever geheim houdt. Namelijk hoe het was om met een gewelddadige man in huis te wonen die beide benen kwijtraakte bij een ongeluk in de mijnen in Limburg en nu de hele dag niks anders te doen heeft dan drinken.

Michael Berg laat in dit boek zijn vertrouwde thrillergenre deels los. Geen onverwachte moorden, gevaar voor eigen leven of spannende actiescènes. De spanning in dit boek is heel subtiel. Een man die zwetend bij een televisieprogramma zit en die zwoegt om het gesprek in de juiste richting te krijgen. Voortdurend hangt er iets dreigends in de lucht. Kleine voortekenen die duiden op naderend onheil.

Berg schakelt moeiteloos tussen het verleden en de gebeurtenissen in het heden. Zo leer je Tobias Heller goed kennen. Wie hij was en wie hij uiteindelijk geworden is. Een kleine jongen die stotterde en er alles aan wilde doen om maar niet in die mijn terecht te komen zoals zoveel mannen in hun dorp. Die een mentor vindt en groeit. Maar Heller heeft ook zijn onhebbelijkheden: hij eist perfectie en 200% inzet van zijn personeel, kan razend worden en dan zijn er nog al die avontuurtjes met jonge vrouwen.

Een lange uitzending maakt de schrijver spannend door te laten zien hoe Heller eraan toe is. Juist doordat Heller een televisieman is kent hij alle trucjes. Dat zorgt er ook voor dat hij een idee heeft van hoe hij overkomt. Hoe hij moet antwoorden, wanneer hij moet zwijgen en hoe hij zijn gezicht in de plooi moet houden bij lastige vragen. In dit boek is het spel tussen interviewer en geïnterviewde mooi uitgewerkt. Dat Michael Berg zelf bij de televisie werkte, heeft hij in dit verhaal handig verwerkt.

Met Heller laat Michael Berg in ieder geval zien dat hij ook in staat is om buiten het thrillergenre een goed verhaal te vertellen. De sfeer, stijl en richting van het boek doen een beetje denken aan Het diner van Herman Koch. Een verhaal dat zich ontvouwt tijdens een avondje aan een tafel waar niet alles loopt zoals gewenst. Ondanks dat Heller niet heel sympathiek is, krijg je zelf ook een ongemakkelijk gevoel tijdens het hele interview. En op dat moment merk je dat er een uitstekende verteller aan het woord is.