Dit boek gaat over het tienjarige Joodse meisje Sarah. Zij leeft met haar ouders en broertje in Parijs. In juli 1942 staat de Franse politie op de stoep. De familie moet meekomen. Sarah die gevaar voelt sluit haar broertje op in een geheime bergkast en in de veronderstelling dat ze weer terugkomen neemt ze de sleutel mee in haar zak. Ruim 13.000 Joden worden naar het Vel d’hiv’ gebracht, een wielerstadion. Daar moeten ze een aantal dagen blijven wachten in de brandende zon zonder verzorging.

De Amerikaanse Julia Jarmond is getrouwd met een Parijzenaar en werkt als journalist voor een Amerikaans tijdschrift voor Amerikanen in de Franse hoofdstad. Zij krijgt de opdracht om aandacht te besteden aan het oppakken van de Joden in juli 1942. Al snel ontdekt Julia dat weinig Parijzenaars weten van de gruwelijkheden die hebben plaatsgevonden en dat andere hun schouders ervoor ophalen. Het wordt beschouwd als iets in het verleden, wat nu eenmaal bij de oorlog hoorde. De Joden van het Vel d’hiv’ zijn uiteindelijk allemaal gedeporteerd en bijna niemand keerde terug. Dit alles georganiseerd door de Fransen, weliswaar in opdracht van de Duitsers, maar uitgevoerd door de Franse politie.

Julia doet een bijzondere ontdekking. Haar schoonoma bezit het appartement van het gezin van Sarah. Het huis waar het jongetje opgesloten achterbleef. De journaliste begint een zoektocht naar het ware verhaal van de familie van Sarah. En ze vraagt zich af hoe haar familie zomaar het het appartement heeft kunnen betrekken van weggevoerde Joden. Haar gegraaf zorgt voor onrust in de familie. En dan krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Haar stugge schoonvader vertelt wat hij zich herinnert van hun huis tijdens de oorlog.

Deze bekentenis zorgt voor een grote zoektocht over de hele wereld. Julia is vastbesloten om aangedaan onrecht in de oorlog recht te zetten. Zelfs als dat betekent dat haar familie een geheim moet onthullen en verdeeld lijkt te raken.

De Rosnay heeft een geweldig intrigerend boek geschreven. Het verhaal, gebaseerd op een echte gebeurtenis, zet jou als lezer aan het denken. Het plaatst jou voor de dilemma’s van een oorlog. In het begin kiest de schrijfster voor een spannende schrijfstijl die wisselt tussen het verhaal van het Joodse meisje in het verleden en het leven van de journaliste in het heden. Doordat het verleden beleefd wordt door een jong meisje wordt er extra lading aan het verhaal gegeven. Wie kan een onschuldig jong kind zo’n ellende laten doormaken? Het meisje is nog te jong om het echt allemaal te begrijpen. Ze begrijpt echter wel dat ze een fout gemaakt heeft door haar broertje op te sluiten. Ze denkt voortdurend aan hem en de sleutel in haar zak wordt een soort talisman. Door het verhaal zowel in het verleden als het heden plaats te laten vinden wordt een geloofwaardig geheel gecreëerd.

Echter de persoonlijke beslommeringen van de journaliste leiden wel erg veel af van de werkelijke toedracht van het verhaal. Zeker verderop in het boek wordt veel van de oorspronkelijke lijn afgeweken. En dat was voor mij niet nodig geweest. Het verhaal van het meisje Sarah is boeiend genoeg en dat is een verhaal dat de lezer zal raken en ervoor kan zorgen dat een dergelijke verschrikkelijke gebeurtenis weer een keer verteld kan worden. Dan leidt een verhaallijn over het huwelijk van de journaliste af. En op het laatst wordt het verhaal daardoor zelfs een beetje afgezaagd en zoetsappig. Vooral bij de allerlaatste ‘onthulling’. Toch is dit echt een boek dat lastig weg te leggen is.