Na een onenightstand wordt de aantrekkelijk Reidun dood aangetroffen in haar appartement. De man met wie ze nacht doorbracht is de eerste verdachte. Een man aan de overkant heeft hem gezien en hij wordt snel opgespoord. De overbuurman is een beetje een engerd en Reidun heeft hem regelmatig opzettelijk mee laten gluren als ze seks had. Zou het kunnen dat deze man er ook mee te maken heeft?
Het lukt de politie om de verdachte op te sporen.

Hij is geschokt en zegt niks met de moord te maken te hebben. Later zal dit ook zo blijken te zijn. Er zijn verder weinig aanknopingspunten. De politie zoekt het kantoor op waar de jonge vrouw werkte. Daar werken een aantal bijzondere figuren. De baas die er nooit is en in het verleden op financieel gebied vuile zaakjes heeft gehad. Dan is er nog een collega die iets met Reidun heeft gehad en met een jachtgeweer op zijn dak rondrijdt. En weer een andere collega wordt vermist.

Beetje bij beetje ontvouwt het verhaal zich en uiteindelijk komt de echte moordenaar bovendrijven. Niet iemand waar je het van zou verwachten maar wel degene met een duidelijk motief.

Dit boek is erg fijn om te lezen. De spanning wordt langzaam opgebouwd en de twee inspecteurs Gunnarstranda en Frøhlich voeren hun taken wederom serieus uit. Dahl heeft een aantal fraaie karakters tot leven gewekt. De patser met het jachtgeweer, een vies oud mannetje met een grote pornocollectie en de directeur van het bedrijf waar Reidun werkte is een echte op geldbeluste macho. Deze personen maken het boek tot wat het is en zorgen voor veel mogelijke moordverdachten.

De lezer moet wachten tot het einde voordat het echt helemaal duidelijk wordt. En dan blijkt het een logische moord en tegelijkertijd blijven er een aantal losse eindjes over. Naast Reidun is er nog iemand vermoord en die moord laat zich eigenlijk niet zo makkelijk verklaren en dat gebeurt ook niet echt in het boek. Maar goed dit boek is geschikt voor een aantal fijne uren lezen, zeker door de beeldende karakters en de levendige beschrijvingen van de verschillende situaties.