Deze roman draait rond schrijver M. Een literair schrijver op leeftijd die eigenlijk steeds minder erkenning krijgt. Zijn gloriejaren zijn voorbij, maar hij wordt nog regelmatig geïnterviewd en mag opdraven om in bibliotheken en zaaltjes voor te lezen uit e

igen werk. Zelf blijft hij zijn succes afmeten aan dat van collega’s.

Eén van zijn bekendere werken is De afrekening, een boek gebaseerd op een waargebeurde en nooit helemaal opgehelderde gebeurtenis. Hoofdpersonen zijn Laura en Herman. Zij zijn tieners en verblijven een weekje in een huisje in een gehucht in Zeeland. Laura, bloedmooi, heeft een leraar gedumpt voor Herman, de niet al te populaire zonderlinge slungel. De leraar komt langs en verdwijnt. Wat is daar gebeurd?

Niemand die het weet en daarom gaan de twee vrijuit. Maar na al die jaren is Herman terug. Als buurman van M. En het lijkt erop dat hij een appeltje te schillen heeft met de schrijver die zijn meest succesvolle roman geschreven heeft over een cruciaal punt uit het leven van Herman. Het begin van het verhaal doet vermoeden dat Herman een hele enge stalker is. Eentje die de jonge vrouw van M. zelfs achtervolgt naar hun vakantiehuisje.

Maar het hele verhaal in Geachte heer M. is een beetje typisch. De haast thrillerachtige passage worden afgewisseld met satirische beschrijvingen van leraren en het schrijverschap om vervolgens over te gaan in een weekje plezier onder jongeren. Herman Koch schakelt in tijd en tussen personages. Op deze manier wiebelt het verhaal alle kanten op. Sterke stukken afgewisseld met passages die er nauwelijks toe doen.

Deze aanpak zorgt ervoor dat het verhaal steeds verder uit elkaar valt. De richting wordt steeds onduidelijker, de suspense leidt nergens toe en zelfs de hoofdpersoon blijkt een stereotype lege huls te zijn. De roman verloopt daarmee eigenlijk net zoals het leven van de twee hoofdpersonen: eens succesvol als schrijver of als de jongen die het mooie meisje krijgt maar nu verworden tot personen in levens vol vertwijfeling over eigen kunnen. Levens die niet meer te redden zijn. En dat is met deze roman die heel sterk begint en vervolgens steeds verder ontspoort ook zo.