Thriller die zich afspeelt in het IJslandse Reykjavik. In een hotel wordt de portier doodgestoken in zijn kamer in de kelder gevonden met zijn broek op zijn knieën. De man was erg eenzaam en eigenlijk niemand van het personeel kende de man. De politie heeft geen enkel aanknopingspunt, behalve een briefje waarop staat dat hij een afspraak heeft met ene Henry.

Ten tijde van de moord logeert er ook een Henry in het hotel. Het blijkt dat dit de Henry is die op het briefje genoemd is. De vermoorde portier blijkt een kindsterretje. Voordat hij de baard in de keel kreeg had hij een schitterende stem en stond hem een gouden toekomst te wachten. Helaas gooide de puberteit roet in het eten. Doordat hij daarna nooit meer gezongen heeft zijn de twee platen waarop hij zingt een zeldzaamheid voor de verzamelaar. Henry is zo’n verzamelaar en weet de vertellen dat de platen heel veel geld waard zijn.

Het boek hangt aan elkaar van mogelijke verdachten van de moord. Henry, die wel erg graag platen wil bemachtigen en daar veel geld voor over heeft, de kok, die een prostitutienetwerk in het hotel leidt of misschien de zus van de portier, die allerlei leugens aan de politie vertelt.

Spannend boek over een erg eenzame man, die eigenlijk niemand kent. Hij is echter niet de enige eenzame persoon in het boek. Ook de inspecteur worstelt met zijn gevoelens en heeft moeite om de kerstdagen alleen in zijn appartement door te brengen. Het boek biedt een mooie balans tussen persoonlijke verhalen en emoties van de personages en het opbouwen van spanning.

Het is van tevoren niet te zeggen wie de moord gepleegd heeft. Eigenlijk vind ik het altijd wel jammer, wanneer er aan het eind van een verhaal ineens een extra persoon genoemd wordt, die dan de dader is. Dat neemt overigens niet weg dat ik het een erg goed boek vond, alleen de IJslandse namen lezen wat lastig!