Drie bevriende stellen gaan een weekje met elkaar op vakantie. Eerst bezoeken zij een Bergman-filmfestival. Vervolgens gaan ze naar een klein eilandje om daar te ondersteunen bij de trek van de zeekoeten. Na de eerste nacht op het tweede adres blijkt één van de mannen, Sam, niet meer in zijn bed te liggen als zijn vrouw Andrea ’s ochtends wakker wordt.

Zijn schilderspullen zijn ook verdwenen, dus Andrea vertrouwt erop dat hij schilderen is en wel weer op zal duiken. Maar als er een noodweer losbarst komt hij nog niet terug naar het vakantiehuisje. Andrea raakt ongerust en licht de andere twee stellen in. Als het weer opklaart gaat ze met één van de andere vrouwen op zoek naar haar man. Ze vinden zijn spullen en later ook zijn lichaam. Een getuige vertelt wat er gebeurd is.

En dan blijkt er nog iemand van het reisgezelschap verdwenen. Wat is het verband? Zit deze persoon achter de moord? Of loopt haar leven ook gevaar? De politie doet er alles aan om ook Stine te vinden. Maar de groep is zwijgzaam en lijkt een geheim te bewaren.

Dubbele stilte is een spannend boek dat begint met een onschuldig vakantiereisje. Dit reisje loopt uit op een drama. De hechte vriendschap blijkt hier en daar barsten te vertonen. Jungstedt bouwt het verhaal logisch op en gebruikt af en toe een onzichtbaar personage dat wel eens de moordenaar zou kunnen zijn.

In het begin moet je wel even doorzetten. Per kort hoofdstuk voert Jungstedt een nieuw personage op. Het is even opletten wie nou wie is en welke mannen bij welke vrouwen horen. Maar als het verhaal op stoom komt dan zit je er al helemaal in en ben je klaar voor de ontknoping en het voorafgaande drama.

Jungstedt maakt gebruikt van haar gebruikelijke politiepersonages. Deze komen echter minimaal aan bod en lopende verwikkelingen rondom deze personages blijven een beetje op de achtergrond. Dit is ook wel eens prettig want er zijn veel schrijvers die hun vaste personages zo’n grote rol geven dat het bijna onmogelijk is om een boek te lezen zonder eerste alle voorgangers te lezen.

Deze thriller is in ieder geval subtiel opgebouwd, kent een spannend zijpad en nodigt uit om meer boeken van deze schrijfster te lezen.