Dr. Sleep is het vervolg op het bekende boek De Shining. Daarin is Danny Torrance een kleine jongen die in het afgelegen hotel spoken ziet. Inmiddels is Dan volwassen en heeft hij nog steeds een bijzondere gave. Aan het begin van het verhaal blijkt dat hij, net zoals zijn vader, alcoholist is. Een schokkende gebeurtenis zorgt ervoor dat hij wil stoppen met de drank.

Na een zwervend bestaan komt hij in een klein plaatsje terecht waar hij in een hospice komt te werken. Hij is eigenlijk een soort klusjesman, maar zorgt ook voor de stervenden tijdens hun laatste momenten. Dat levert hem de bijnaam Dr. Sleep op.

Tot zover weinig spannends. Maar dat verandert als een klein meisje, Abra, met hem in contact probeert te komen. Zij heeft ook de gave, die Dan het licht noemt. Ze ziet meer dan andere mensen, kan zaken verplaatsen en dus contact zoeken zonder daarvoor de geijkte middelen te gebruiken.

De strijd tussen goed en kwaad in een ouderwetse Stephen King

Het boek gaat door naar een ouderwetse strijd tussen goed en kwaad, want er is een groep mensen die het op Abra voorzien heeft. Deze mensen leven van een bepaalde stoom die vrijkomt als kinderen die het licht hebben, sterven. Ze martelen en doden kinderen die een bijzondere gave hebben. Het gaat niet goed met deze groep mensen en Abra heeft zoveel kracht, dat zij een goede voeding voor deze groep zou zijn.

Dan en Abra besluiten het op te nemen tegen deze onmensen om een einde te maken aan het moorden. Dat is uiteraard niet zonder gevaar.

Dr. Sleep is een ouderwetse Stephen King: bijzondere krachten, spanning en de strijd tegen het kwaad vormen de belangrijkste ingrediënten. Het is even wennen aan de rare groep mensen die op stoom leven, maar als je dat eenmaal hebt geaccepteerd, heb je een spannend verhaal in handen. Vooral tegen het einde gooit Stephen King er een behoorlijk zinderende eindstrijd in.

Het verhaal is dan misschien het vervolg op De Shining, toch is het een heel ander verhaal. Er zijn veel verwijzingen naar het origineel en de ontknoping speelt zich zelfs af op de plaats waar het beruchte hotel stond. Het is wel goed om De Shining eerst te lezen om bepaalde elementen – zeker aan het begin van het boek – te begrijpen.

De karakters in het boek zijn ook weer aangenaam en goed uitgewerkt. Vooral Dan is een bijzondere man geworden. Hij worstelt met zijn alcoholverslaving, gebruikt af en toe zijn gave en probeert ondertussen een stabiel leven op te bouwen. Dat gun je hem ook als je weet wat er in zijn prille jeugd gebeurd is.

Stephen King schrijft in het nawoord dat iemand hem vroeg hoe het met de kleine Danny uit De Shining was. Dat zorgde ervoor dat hij serieus na ging denken over een vervolg. Ik ben benieuwd of hij nog meer oude personages een volwassen versie geeft. Hoe gaat het bijvoorbeeld met de kinderen uit Het? Kom maar op met meer vervolgverhalen als ze net zo aangenaam zijn als Dr. Sleep.