Rechercheur Sigurdur Oli wordt benaderd door zijn beste vriend. Zijn schoonzus en zwager worden door een stel gechanteerd. Ze vragen Oli om deze mensen aan te spreken op hun gedrag in de hoop dat het dan ophoudt. Als Sigurdur bij het huis aankomt ligt de vrouw op de grond en vlucht een man met een knuppel. De vrouw is bewusteloos en overlijdt later in het ziekenhuis.

Aan het rechercheteam om uit te vinden wie deze aanvaller is. Sigurdur Oli zit ook in een lastig parket, want hij moet verklaren wat hij op het moment van de aanval bij de woning van de vrouw deed. En hij wil zijn beste vriend niet betrekken bij een moordonderzoek.

Er zijn weinig aanwijzingen al lijkt het erop dat het stel betrokken is bij enkele duistere zaakjes. Ze organiseerden seksavonden en hadden bovendien drugsschulden. Misschien is iemand geld komen halen of chanteerden ze nog meer mensen. Er is in ieder geval geen duidelijk spoor dat leidt naar de dader.

Doodskap is een knappe thriller die een zaak behandelt die in eerste instantie om chantage of drugsschulden lijkt te gaan, maar die Indridason een heel eigen wending geeft. Verschillende eindjes komen aan het einde bij elkaar waarmee de schrijver het verhaal tot een helder einde brengt. Het is wel opmerkelijk dat het boek een titel meegekregen heeft die slaat op een verhaallijn die zich ver buiten de plot bevindt.

Indridason heeft zijn sporen inmiddels verdiend en hij bewijst dat met deze thriller opnieuw. Doodskap is een thriller die niet zindert of bol staat van de actie. En toch weet de schrijver door middel van prettige personages en een flinke portie suspense spanning te creëren. Het boek lees je dan ook snel uit omdat je móet weten wat er nu achter de brute aanval steekt. Heerlijk spannend leesvoer dus.