Ruth Galloway woont in een bijzonder, maar ook redelijk verlaten moerasachtig natuurgebied in Engeland. Ze is archeologe en daarom schakelt de politie haar in als er beenderen gevonden worden. De politie hoopt dat ze van een vermist meisje Lucy zijn, maar het lijkt om botten te gaan die al heel oud zijn.

De inspecteur, Harry Nelson, vraagt Ruth ook naar een aantal brieven te kijken die hij de afgelopen tien jaar ontvangen heeft. Zo lang is het meisje Lucy al vermist. De brieven zijn vaag en staan vol verwijzingen naar rituelen, literatuur en bevatten archeologisch jargon.

Inmiddels is er weer een meisje vermist en het lijkt erop dat dezelfde persoon aan het werk is. Uiteindelijk helpen de brieven namelijk om dit kindje te vinden, helaas te laat. Ondertussen wordt Ruth bedreigd en dat is waarschijnlijk vanwege haar samenwerking met de politie. Ook duiken diverse personen uit haar verleden op die met de verdwijning te maken lijken te hebben. Tien jaar geleden werkte Ruth mee aan een grote opgraving en deze trok raak volk.

Het is lastig voor Ruth om te bepalen wie er te vertrouwen is en het feit dat ze zo afgelegen woont, maakt het nog spannender. Om zichzelf in veiligheid te stellen gaat ze bij een vriendin logeren, maar die blijkt ook geheimen te hebben.

Het boek eindigt met een spannende ontknoping in het zompige moeras in de duisternis. Ineens vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. voor zover het één en ander al niet duidelijk was.

Dodencirkel is een lekker geschreven boek. De hoofdpersoon is sympathiek en het afgelegen moeras met het mystieke verleden zorgt voor een goede setting voor een thriller. Je voelt al een mooie ontknoping waarbij mensen in zo’n moeras kunnen verdwijnen. Maar voor dat einde in zicht is ligt er een heel aardig opgebouwd verhaal in het verschiet. Ruth is een lekker nuchtere vrouw die zich weinig aantrekt van wat anderen vinden. Al laat ze zichzelf wel makkelijk van de wijs brengen door mannen. Haar karakter is in ieder geval bepalend voor het boek. Zij heeft bepaalde antwoorden die relevant zijn voor het onderzoek en zij lijkt ook de mogelijke verdachten te kennen.

Bovendien loopt ze zelf ook gevaar. En dat maakt het spannend. Je verwacht niet dat Ruth iets zal overkomen, want die lijkt wel voor zichzelf op te kunnen komen, maar je weet het natuurlijk maar nooit. Een beetje jammer aan het boek is het feit dat wel heel duidelijk is wie in dit geval de schurk is. Dat had de schrijfster misschien iets subtieler in kunnen leiden. Maar verder is dit helemaal geen slecht thrillerdebuut.