Antoine neemt zijn zus Mélanie voor haar veertigste verjaardag mee nop een reisje naar het verleden. Toen ze jong waren gingen ze met hun stijve familie naar een hotel in Noirmoutier. Nat het plotselinge overlijden van hun moeder als Mélanie zeven is, komt er een einde aan deze vakanties

Op de terugweg zit Mélanie achter het stuur. Ze herinnert zich ineens iets over de laatste zomer. Dit schokt haar zo dat ze van de weg raakt. Antoine heeft geen schrammetje, maar Mélanie is zwaar gewond en herinnert zich ook niet meer wat ze Antoine wilde vertellen over hun moeder.

Antoine is nieuwsgierig naar dit geheim uit het verleden, maar heeft ook andere dingen aan zijn hoofd. Hij is architect en heeft een veeleisende klant. Privé loopt het ook niet lekker. Zijn vrouw heeft hem een jaar eerder verlaten en hij kan dat nog steeds moeilijk accepteren. En zijn eens zo lieve kinderen veranderen in lastige gesloten pubers. Eentje moet hij zelfs ’s nachts van het politiebureau komen halen.

Zijn zus weet op een dag eindelijk weer wat ze wilde vertellen en het geheim is voor beide een schok. Het zorgt voor een heel ander verhaal bij hun overleden moeder. Mélanie laat het liever rusten. Antoine duikt juist wel in het verleden om de gebeurtenissen uit die laatste zomer te reconstrueren en misschien meer te weten te komen over de plotselinge dood van hun moeder.

Tatiana de Rosnay brak in Nederland door met de bestseller Haar naam was Sarah. Dat boek schept verwachtingen voor ander werk van de schrijfster. Die laatste zomer is niet zo’n enorm indrukwekkend boek, maar zeker niet onaardig. De Rosnay weet een interessant plot te koppelen aan geloofwaardige karakters. Vooral Antoine is goed uitgewerkt met zijn liefde voor zijn ex-vrouw en de worsteling met zijn opgroeiende kinderen.

En ook de schets van de deftige familie in de kustplaats geeft het verhaal net dat beetje extra. Eigenlijk is Die laatste zomer met het familiegeheim en de aantrekkelijke personages een erg plezierig boek om te lezen met vlot lezende dialogen. Maar een wereldwijde bestseller zal het niet worden.