In de buurt van een inrichting wordt een man gevonden die bijna onderkoeld is en bovendien niet meer weet wie hij is. De man heeft ook niks op zak dat zijn identiteit kan bepalen. De artsen noemen hem Casper. Langzaamaan begint hij zich dingen te herinneren en weet hij dat zijn dochter ergens op hem wacht. Hij besluit de inrichting te verlaten, maar dat is onmogelijk door noodweer en door de komst van een nieuwe patiënt: de zielenbreker.

Deze man, Bruck, zou een aantal jonge vrouwen ontvoerd hebben en in een comateuze toestand gebracht hebben waar ze niet uit komen. Ze vertonen enige reflexen maar verder niks. De man laat ze achter met een raadsel bij het lichaam. Al snel stort hij zich op één van de artsen Sophia en vlucht uit het raam.

De huismeester besluit daarop het gebouw af te sluiten met luiken, om de man zo buiten te sluiten. De arts Sophie is dan al in een comateuze toestand en de anderen worden zo beschermd tegen de psychopaat. Bruck weet echter op het laatste moment weer binnen te dringen. Een spannende nacht begint, want alleen de morgenploeg kan de luiken weer openenen.

De aanwezigen doen er alles aan om Bruck bij Sophia weg te houden, maar dat is niet makkelijk. De man speelt een spelletje en al snel vallen er meer slachtoffers. Wie lukt het om te blijven leven tot de ochtend? En misschien nog wel belangrijker: wat doet de zielenbreker precies om zijn slachtoffers in de comateuze situatie te krijgen, En is er een manier om deze op te heffen?

Fitzek heeft wederom een zeer spannend boek geschreven. Het verhaal krijgt steeds een andere wending en niet alle ingesloten personen lijken onschuldig. Zo wordt hoofdpersoon Casper beticht van medeplichtigheid en gelooft niet iederen dat hij zijn geheugen kwijt is. Casper doet er op zijn beurt alles aan om zijn geheugen terug te krijgen. En dat lukt beetje bij beetje.

Het is wel de vraag of hem dat iets zal brengen om de situatie achter de luiken te kunnen oplossen. Als het echte verhaal van De zielenbreker afgerond is, heeft de schrijver nog een leuk aardigheidje voor de lezer in petto, waardoor je met een klein beetje een raar gevoel achterblijft. Zeker weer een aanrader van deze Duitse thrillerschrijver.