Odell Deefus is een wat simpele jongeman die zijn school niet heeft afgemaakt. Hij is onderweg naar Callisto om zich aan te melden bij het leger. Door de oorlog in Irak hebben ze zoveel mensen nodig, dat Odell ervan overtuigd is dat ze niet zo streng selecteren. Een goed plan, totdat zijn auto kapot gaat en hij kennis maakt met Dean.

Hij mag bij Dean overnachten en zelfs zijn grasmaaibaantje overnemen. Odell voelt zich bedreigd als hij een grafvormig gat in de achtertuin van Dean ontdekt. Wanneer Dean hem ’s nachts benadert slaat Odell hem per ongeluk dood.

Vanaf hier neemt het verhaal bizarre vormen aan. Odell verstopt het lichaam en gaat ondertussen gewoon door met grasmaaien. De zus van Odell staat de volgende dag op de stoep en wil weten waar Dean is en waar haar tante is, die ook in het huis woont. Odell verzint een verhaal en ineens is Dean een terrorist en op weg om een presidentskandidaat te vermoorden. De tante wordt in de diepvries gevonden.

Het lukt Odell om het lichaam van Dean verborgen te houden. Totdat het op een vreemde manier ontdekt wordt. Tegelijkertijd wil een televisiedominee zijn ziel winnen. Allemaal ontzettend verwarrend voor Odell, die eigenlijk alleen maar in het leger wil. Het verhaal wordt voor hem steeds vervelender en eindigt min of meer in gevangenschap waar hij gemarteld wordt.

Odell kan niet anders dan je hart verwarmen. Een naieve goedzak, die wat van zijn leven probeert te maken. Hij is alleen wel erg op het verkeerde moment op het verkeerde tijdstip. Het verhaal is behoorlijk opgeblazen en is te lezen als een aanklacht op de manier van leven in Amerika met de angst voor terrorisme. De martelpraktijken zijn weer een aanklacht op gebeurtenissen in Abu Graib.

Als je bereid bent je helemaal mee te laten slepen door dit bizarre verhaal, dan is het best een vermakelijk boek. De kijk op de wereld van Odell is bijzonder grappig. Je leest het boek ook door zijn ogen en hij is niet de slimste man op de wereld. In het begin vond ik dat wel vervelend lezen, maar het went en dan begin je langzaam sympathie te voelen voor Odell. Leuk detail: het boek is er in een rode of groene kaft.