Kitty groeit op in Ierland aan het begin van de twintigste eeuw. Haar familie is Brits en bezit een groot kasteel. Net als haar grootmoeder kan Kitty geesten zien die in het kasteel wonen. Haar beste vriendin Bridie is een dochter van de kokkin. Vooral haar grootmoeder bekommert zich om Kitty. Haar vader heeft het druk met drank, jagen en een affaire. Haar moeder heeft nooit om haar gegeven.

De Eerste Wereldoorlog start en veel van de mannen trekken naar het front. Dat is niet de enige strijd die uitgevochten moet worden. De Ieren willen onafhankelijkheid. Veel Britten in Ierland worden met de nek aangekeken of zelfs aangevallen. Kitty voelt zich echt een Ierse, maar dat is ze niet. Ze wil zich zelfs bij de strijd voor onafhankelijkheid aansluiten.

Maar dan loopt alles uit de hand. Haar liefde voor één van de strijders zorgt voor problemen. Vanaf dat moment is niemand meer veilig en zullen de hoofdpersonen beslissingen moeten maken die de rest van hun leven bepalen.

Santa Montefiore staat bekend om haar heerlijke romans in een boeiende setting met een flinke dosis romantiek. De vrouwen van kasteel Deverill is wat rauwer, maar daardoor niet minder boeiend. Het boek beschrijft een cruciale periode in de Ierse geschiedenis. Af en toe is de schrijfster erg beschrijvend, waardoor het verhaal stokt.

Toch is het ook een heel aangenaam boek. Zeker door de historische setting. Dat maakt het boek spms best spannend. De vrouwen van kasteel Deverill is het eerste deel van een trilogie. Het verhaal doet, zeker door de moeder die vooral gericht is op het vinden van een goede huwelijkskandidaat voor haar dochters, denken aan een kruising tussen Pride and Prejudice van Jane Austen en de televisieserie Downton Abbey.