Schitterend boek over een jongen uit Afghanistan. Amir woont met zijn vader Baba in Kabul. Zijn moeder is tijdens zijn geboorte overleden. Ali en zijn zoon Hassan zijn hun bedienden. Amir geniet een redelijk onbezorgde jeugd. Hij gaat er vaak op uit met Hassan om kattenkwaad uit te halen of om hem verhalen voor te lezen.

De toewijding van Hassan is onvoorwaardelijk (“voor u doe ik alles”), terwijl Amir zichzelf er regelmatig op betrapt gemeen te zijn tegen Hassan. Dit komt ook een beetje door jaloezie. Amir wil Baba graag voor zich winnen, maar Baba vindt Amir een slappeling. Bovendien geeft hij Hassan, de zoon van zijn bediende, net zoveel aandacht en cadeaus

Tijdens een vliegerfeest komt Hassan in de problemen en Amir keert Hassan de rug toe in plaats van hem te helpen. De vriendschap van de jongens komt op het spel te staan. Amir kan niet leven met zijn laffe verraad. Hij zorgt ervoor dat Hassan verdacht wordt van diefstal en hoopt dat Baba hem weg zal sturen. Baba besluit om Hassan zijn daad te vergeven, maar Ali staat erop dat ze vertrekken.

Inmiddels zijn de Russen Afghanistan binnengevallen en Baba en Amir vluchten naar Amerika om een nieuw bestaan op te bouwen. Dit valt niet mee. Baba, die in Kabul welvarend was, vindt werk als pompbediende en in het weekend staan ze met spullen op de rommelmarkt. Daar ontmoet Amir zijn vrouw Soraya. Wanneer ze 15 jaar in Amerika wonen en Baba aan kanker overleden is, belt een oude vriend uit Afghanistan. Het was de beste vriend van Baba en de man geloofde in Amir als schrijver. Terwijl zijn vader liever zag dat hij een echt beroep koos. De man vertelt dat Amir nu een kans heeft om het goed te maken met Hassan en dat hij naar Afghanistan moet komen.

Daar aangekomen vertelt de man dat Hassan zijn halfbroer is en inmiddels door de Taliban omgebracht is. Hij had echter een zoon, een neefje van Amir. En Amir wordt gevraagd dit jongetje te vinden in Kabul.

Mooi boek over vriendschap, toewijding, liefde, verraad, schuldgevoel en hoe een jongetje graag goed wil doen in de ogen van zijn vader. Later blijkt dat de vader ook niet perfect is. Het is schitterend geschreven en bepaalde stukken laten je niet los. Ik bleef maar lezen en vond het moeilijk het boek weg te leggen. Ik vind wel dat het boek aan het einde wat van de spanning verliest. Ik raad iedereen aan dit boek te lezen!